– Östsvenska handelskammaren är en medlemsorganisation, där man jobbar för att serva medlemmarna, men det är så mycket mer. Kammaren jobbar med internationell handel, opinionsbildning och man har ett samarbete med både näringsliv och politiker. Man får alla delar på något sätt, vilket är spännande, säger Maria Helleblad.
 
Maria Helleblad var mellan 1999 och 2007 informations- och marknadschef vid Handelshögskolan i Stockholm. De senaste fyra åren har hon jobbat som kommunikationschef på Norrköpings Symfoniorkester.
 
Hennes uppdrag som kommunikationschef blir att tydliggöra medlemsnyttan med Östsvenska handelskammaren. I höst drar kammaren dessutom igång en programmet Members only, som ska fokusera på endast medlemsföretagen.
– Många av våra aktiviteter, som nätverksträffarna, är öppna för alla. Men nu ska vi rikta in oss enbart på medlemmarna. Det är ju tack vare dem som vi existerar, säger hon.
 
I höst påbörjas också förberedelserna inför kammarens 100-årsjubiléeum.
 
Med ett tiotal anställda består Östsvenska handelskammarens kommunikationsorganisation av endast Maria Helleblad.
– Det behövs inte så mycket mer i nuläget, innan jag har landat. Sedan får vi se vad det finns för utvecklingsmöjligheter. Mycket fokus kommer nu att ligga på webbkommunikation av olika slag, som hemsidan och sociala medier, säger Maria Helleblad.
 
Vad har ni för kommunikationsbudget?
– Det kan jag inte svara på i dagsläget, så långt har jag inte kommit än.
 
Östsvenska handelskammarens vd Johanna Palmér kommenterar:
– Handelskammaren arbetar kontinuerligt för att på bästa sätt ge våra medlemsföretag de bästa förutsättningarna för att utveckla sina affärer. Med Maria ombord kan vi ta nästa steg i vår kommunikation där webben är grunden och medlemmarna står i fokus.
 
Tjänsten har varit vakant sedan Johanna Palmér tillträdde som vd ifjol.