– Kampanjen bygger på en ordlek som är inspirerad av namnbytet av efternamnet som Simonas pappa gjorde från Mohammed till Mohamsson. Vi har valt att lyfta ord som visar Liberalernas hjärtefrågor med fokus på skola, integration och frihet, säger Liberalernas partisekreterare Fredrik Brange.
Vad vill åstadkomma?
– Dels vill vi uppmärksamma Simona som partiledare. Dels vill vi lyfta våra hjärtefrågor.
Kampanjen går utomhus en vecka och därefter digitalt i dagspress, exempelvis Göteborgs-Posten och Dagens Nyheter.
Vilka målgrupper vill ni främst nå?
– Framför allt väljare som delar våra liberala värderingar och också delar vår politiska framtidstro på skolans betydelse. Vi vet att 15-20 procent av väljarna överväger att rösta på Liberalerna så vårt uppdrag är att få fler att rösta på oss.
Byrån bakom kampanjen är Cogs Creatvie. Om byrån får fortsätta även under resten av valrörelsen och hur själva valkampanjen kommer att te sig, ger inte Fredrik Brange svar på.
– Det är inte bestämt.
Vad kommer att prägla valrörelsen?
– Det är svårt att säga så här innan. Det som borde vara en viktig fråga är den svenska skolan. Det finns allt för många skolor som inte fungerar som de borde. Det är viktigt att vi säkerställer en skola där alla får goda livschanser och möjlighet att växa som människor.
S-ledaren Magdalena Andersson har ju skickat en inbjudan till er om att prata vinster i friskolan, ska ni träffa dem?
– Jag känner inte till att vi skulle ha planer på det. Vi har varit tydliga med att vi vill att regeringen ska bli omvald och vi ser våra samarbetspartiet på den högra sidan av politiken.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

