Irene Svenonius, finansregionråd för Region Stockholm, gick under fredagen ut med ett pressmeddelande med rubriken ”Stockholm är tolfte bästa sjukhusstaden i världen”.  Vad hon inte berättade vara att vårdbolaget bakom rankingen är specialiserat på skönhetsingrepp som bröstförstoring och blygdläppskirurgi.

” Detta är ett fantastiskt kvitto på vad vi och våra medarbetare i vården har åstadkommit hittills”, skrev Irene Svenonius, i pressmeddelandet.

Av pressmeddelandet framgår att rankingen, som toppas av Tokyo, Boston och London,  kommer från brittiska Medbelle, som beskriver sig som ett ”digitalt sjukhus” och erbjuder skönhetskirurgi vad gäller bröst, kön, ansikte, mage, hår och läppar.

För Irene Svenonius är det ett lägligt tillfälle att gå ut med skryt-pressmeddelandet eftersom hon är föreslagen en plats i partiledningen, något det ska röstas om under helgens partikongress.

Men borde det inte ha framgått i Irene Svenonius pressmeddelande att det rör sig om ett skönhetskirurgiföretag?

–Det står tydligt i pressmeddelandet vilka som har tagit fram rankingen. Det är den mängden information vi brukar skriva, säger Irene Svenonius pressekreterare Sara Persson.

Hon berättar att de uppmärksammade rankingen efter att Läkartidningen hade skrivit om den.

Hur lämpligt det är att legitimera och använda denna typ av vårdgivare i sin kommunikation?
 – Det viktigaste är att se på hur de har gått till väga för att ta fram rankingen. Där har de utgått från andra studier och rankingar för sin sammanställning. Sedan kan man ställa olika rankingar mot varandra, men det är alltid en trevlig nyhet att komma högt upp på en ranking, säger Sara Persson.