Det är inte ”realistiskt” att högre kvalitetskrav skulle användas till att reglera vinsterna bland välfärdsföretagen, anser Ilmar Reepalu, och anger flera orsaker:
* det är svårt att ”formulera tydliga kvalitetskrav eller följa upp verksamheternas kvalitet”.
* det är svårt att ”formulera tydliga kvalitetskrav eller följa upp verksamheternas kvalitet”.
* villkora vinstuttag till kvalitetskrav, riskerar att ”konservera kvalitet i stället för att bidra till utveckling”.
* Detaljerade krav skulle medföra ”en stor administrativ börda för lärare, sjuksköterskor, läkare och andra professioner inom välfärden”.
* Kvalitetskrav ställs redan i dag, men välfärdsföretagen ”kan trots kraven göra mycket höga vinster”.
Välfärdsutredningen föreslår i stället att
* Upphandlingsmyndigheten ska få stärkta resurser till ”vägledningar och annat stöd på välfärdsområdet”.
* Upphandlingsmyndigheten ska få stärkta resurser till ”vägledningar och annat stöd på välfärdsområdet”.
* Statskontoret får i uppdrag att följa upp huvudmännens uppföljning och kontroll av privata utförare i välfärden.
* privata utförare ska vara skyldiga att lämna ut ”vissa uppgifter om enskilda till huvudmannen för bland annat uppföljning och utvärdering”.
* idéburna aktörer redovisas särskilt i statistiken.
* det bör ”övervägas ”om idéburna aktörer ska ha undantag från olika regler i syfte att underlätta deras verksamhet.
Vårdföretagarnas Håkan Tenelius är snabbt ute med att bemöta, läs totalsåga, Ilmar Reepalus delutredning.
”Ilmar Reepalu avfärdar i praktiken tanken på att det går att följa upp kvaliteten i vården och omsorgen. Samtidigt håller han fast vid en modell som slår ut de vårdgivare som både lyckas bäst och uppskattas allra mest. Välfärdsutredningens fiasko är i och med slutbetänkandet fullbordat”.
Vårdföretagarna fortsätter att förespråka mer genomarbetade kvalitetskrav som vägen framåt:
”Metoderna att följa upp och redovisa kvaliteten måste utvecklas, och givetvis tillämpas på alla utförare. Det kan bara vara Ilmar Reepalu själv som fortfarande tror att offentligt driven verksamhet är befriad från kvalitetsbrister”.
Håkan Tenelius hänvisar till den patientenkät som Sveriges kommuner och landsting (SKL) driver.
”Låt oss utveckla den, och redovisa den för både patienter och anhöriga som vill kunna bedöma vårdgivarnas bemötande.”
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...