Aktionen gäller inledningsvis blockad mot nyanställningar, inhyrning och övertid.
Peter Lydell, ombudsman på IF Metall Uppland, berättar:
– Vi har haft en lång kontakt med bolaget och genomfört förhandlingar för att försöka få dem att teckna ett kollektivavtal. Vi har nog haft sju sittningar med bolaget. Det slutade med att de inte vill teckna avtal.
Hur dyrt blir det för Piezomotor att teckna ett kollektivavtal?
– Ett avtal får inga större ekonomiska konsekvenser. Vissa delar ger en fördyrning. Men den största biten (för företaget) är nog att vi får inflytande och de får en part de måste förhandla med.
Men bolaget omsätter lite pengar och gör en stor förlust?
– Ja, det är en form av utvecklingsbolag. Men de är ändå 35 anställda.
Är det rimligt att ställa krav på kollektivavtal på ett utvecklingsbolag?
– Jag tycker inte att det är någon skillnad så. Vår uppgift är att reglera villkoren på svensk arbetsmarknad. Sedan blir det ingen fördyrning för företaget.
Men behöver inte ett utvecklingsbolag ett annat svängrum än AB Volvo?
– Ja, men teknikavtalet är ganska dispositivt, med öppningsmöjligheter för lokala överenskommelser. Det är egentligen inga konstigheter där heller och inget som bolaget har uttalat att det skulle bli jättetrassligt för dem.
Samarbetar ni med tjänstemännen på företaget?
– Nej. Det har inte funnits något intresse från Unionen, säger Peter Lydell.
– Nej. Det har inte funnits något intresse från Unionen, säger Peter Lydell.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.