* Landsbygdsminister Eskil Erlandsson (c) utvecklar varumärken som Matlandet och Skogsriket med hjälp av konsulter som Prime och har gått så långt så att departementet till och med korar ”Årets mathuvudstad” à la känt pr-manér. Göteborg fick första utnämningen för övrigt.
* Regeringskansliet producerar en strid ström av mallartade ”debattartiklar” där statsråden presenterar vad de har åstadkommit. Debattartiklarna pytsas sedan systematiskt ut i landets underfinansierade och på riksdebatt utsvultna morgontidningar.
* Var regeringens framträdanden sker, väljs med omsorg, som gymnasiet i förorten, tunnelbygget i Stockholm. Det ska erbjudas bra fotolägen med Alliansens partiledare i färgglada overaller och bygghjälmar.
Jag tvivlar på att vi har haft en regering tidigare som så medvetet har jobbat med kommunikation. Självklart sker det i namnet av demokrati, medborgarna måste ju få veta vad regeringen gör, alltså behöver det kommuniceras mer och mer professionellt.
Nu sker också det omvända, regeringen vill veta mer om medborgarna, precis som sker i näringslivet där konsumentinsikter blir en allt mer avgörande kunskap för företag som Procter & Gamble, Coca-Cola, Max och Unilever. Den som vet mest om sina kunders behov, drömmar, önskningar, ekonomi, vinner de knivskarpa kamperna om marknadsandelar.
Regeringen tycks förbereda sig även på detta. Demokratiminister Birgitta Ohlsson (fp) handlar en undersökning om väljarbeteenden för 1,6 miljoner kronor utan en upphandling från SCB. Undersökningen ska studera svenska väljarbeteenden de senaste 100 åren, valdeltagande bland unga och vilka som blir politiskt nominerade och varför de slutar. Birgitta Ohlsson vill veta varför ”människor avstår från att rösta och varför förtroendevalda lämnar sina uppdrag” enligt ett pressutskick.
Undersökningen kommer sannolikt att ge regeringen intressanta insikter i hur väljarna beter sig framöver.
Likaså regeringens pampiga Framtidskommission. I den sitter Lars Trädgårdh en historieforskare och expert på folkrörelser. Bra kompetenser för den som vill hur befolkningen agerar. Kommissionens kansli leds av Jesper Strömbäck, som presenteras som professor i journalistik. Han har dock politisk kommunikation som särskild inriktning och diskuterar ofta valresultat och väljarbeteende. Vem skulle bättre kunna bli regeringens konsumentinsiktschef? Är Framtidskommissionen egentligen Regeringens skattefinansierade researchavdelning som håller koll på hur väljarnas röster ska säkras framöver. Och hur politiserad blir i så fall forskaren Jesper Strömbäck?
Kunde den s-märkta forskaren Ulf Bjereld ha fått frågan. Skulle han ha tagit jobbet?
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...