Sedan i går kväll trendar Hemköp på Twitter efter att matkedjans nya gröna kundklubb skapat upprörda känslor.

Hemköp lanserar sitt nya lojalitetsprogram Klubb Hemköp och med den följer att alla inköp som ”är positiva för klimatet och den egna hälsan” ger extra poäng. Detta gäller från och med i dag.
Hemköp har ambitionen att ”halvera konsumenternas klimatpåverkan från livsmedelskonsumtion till 2030”.

Klubbmedlemmarna som köper färska frukter och grönsaker får dubbla poäng, erbjuds ”Veckans vego” och premieras om att gå över till digitala kvitton ger extra poäng.

Men Hemköps klubb väcker starka känslor i sociala medier. På Twitter går det att läsa kommentarer som:

”Ännu ett företag att lägga till bojkottlistan. Vem är med mig?”

”Hela bonussystemet är omgjort och nedbantad, verkar det som. Kanske för att kunna ge mer till de som köper frukt och grönt? Trist bara att Hemköp inte klarar att på ett stabilt sätt leverera det de vill att folk ska köpa…”

”Vad kan man vänta sig med en Miljöpartist som miljöchef. Åsa Domeij vill göra oss till veganer. Kunde räckt med deras ekosortiment. Synd på så rart barn. Sluthandlat på Hemköp”.

Flera användare på Twitter manar till bojkott av Hemköp.

Men bojkottarna stöter också på motstånd:

”Ironin att högern ständigt propagerar för att marknaden kan och bör lösa samhällets problem, t.ex klimatkrisen, men så fort Hemköp försöker ge incitament för att välja bort kött för att minska klimatpåverkan så svarar högern med bojkott”.

Sedan i går har Dagens Opinion sökt Hemköps presschef Magnus Törnblom.