Här är partiledarna som lägger mest på Facebook-reklam
Dagens Opinion har kollat köp av sponsrade inlägg i Facebooks kanaler för 15 april 2019 – 30 november 2021.
I särklass mest lägger C-ledaren Annie Lööf och KD-ledaren Ebba Busch. Det handlar dock inte om personliga utlägg. De sponsrade inläggen bekostas av partierna. På högerflanken läger SD-ledaren Jimmie Åkesson och M-ledaren Ulf Kristersson noll kronor.
Bara en manlig partiledare, Per Bolund (mp) har köpt sponsrade inlägg.
Tobias Baudin, Socialdemokraternas nyvalda partiledare, sticker ut med köp på 226 167 kronor. Dock har hans förra arbetsplats, Kommunal, bekostat nästan allt.
partiledarnas köp av sponsrade inlägg
Annie Lööf (c) 189 348
Ebba Busch (kd) 154 428
Nyamko Sabuni (l) 45 338
Nooshi Dadgostar (v) 19 700
Märta Stenevi (mp) 14 112
Per Bolund (mp) 5 000
Jimmie Åkesson (sd) 0
Ulf Kristersson (m) 0
Magdalena Andersson (s) 0
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.