Frågan om förbud mot ”fossilreklam” har drivits inte minst av de två organisationerna New Weather och Greenpeace. Efter framgången i Stockholm kommer Göteborg som tvåa där Västtrafik har beslutat att fossilreklamen i kollektivtrafiken. Det innebär stopp för reklam för fossila bränslen, flygtransporter och fossildrivna fordon för alla reklamplatser på bussar, spårvagnar, tåg och båtar samt i runt 650 kurer på busshållplatser.
– Det är inte bara en vinst för oss. Det är många som har kämpat. Det är en vinst inte minst för det rödgröna styret som har baxat beslutet i land. Den här typen av policyändringar är inte helt enkla. De gör ett hästjobb för alla som kommer efter, säger Gustav Martner, talesperson på Greenpeace.
Han hoppas och räknar med att fler regioner och kommuner följer efter.
Så vilken blir nästa anhalt?
– Lund är en ort som slår sig för bröstet som framstående inom klimat. Nu har Stockholm och Göteborg fattat beslut om fossilfri reklam. Då blir det svårt för Lund att fortsätta med sin pr-kampanj. Nu när bollen är i rullning måste alla kommuner som aspirerar på att vara klimatvänliga komma i kapp Stockholm och Göteborg, säger Gustav Martner, och lägger till:
– Det var svinjobbigt att få igenom de första besluten, men nu kommer snöbollseffekten och vi får se en lavin av fossilreklamförbud. Det är ett litet bidrag i en värld där reklamen tar mycket plats. Den stora effekten får vi när vi får fossilreklamförbud på Facebook och liknande tjänster. Det blir det enda sättet att marknadsföra onödiga flygresor med sökordsannonsering.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

