Greenpeace vänder sig mot att Cloetta använder "smutsig palmolja" i sin choklad och gör "konsumenter till omedvetna medbrottslingar i skövlingen av Indonesiens regnskog". Två timmar innan Cloetta ska presentera sitt bokslut sjösätter Greenpeace en parodisajt under en fejkad slogan "Cloetta gör det rätta". Där ska besökarna kunna "testa" Cloettas innehåll av palmoljan.
Utöver det ska volontärer i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping ute på stan berätta om Cloettas användning av palmolja och förmå folk att skriva på protestvykort som miljöorganisationen sedan postar.
– Detta är början på en stor global kampanj. Fler företag kommer att dyka upp i kampanjen, säger Daniel Bengtsson, kommunikationsansvarig på Greenpeace.
Sedan tidigare har Greenpeace försökt förmå Marabou att upphöra med den indonesiska palmoljan.
– Vi hoppas att de här företagen ska upprätta policys för den palmolja de använder i sina produkter.
Cloetta har ännu inte sett kampanjen och har därför ingen kommentar.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...