• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

30 Aug 2022

”Gör ’hälsosam’ till ett obligatoriskt värdeord”

Det är dags att låta “hälsosam” bli ett värdeord att leva efter, anser Nicholas Roman, hälsoentreprenör och grundare av Challengize och Anders Rydell, legitimerad psykolog, organisationskonsult och författare.

I ett arbetsliv som präglas av snabb förändringstakt, ökade krav på tillgänglighet och höga prestationskrav är det inte konstigt att det kan vara svårt att få ihop livspusslet. Tyvärr är det ofta egenvården som blir lidande – det slarvas med kosthållning och att få tillräckligt med återhämtning eller att hinna med det där viktiga träningspasset känns omöjligt. Vi människor tänker helt enkelt kortsiktigt och löser det vi upplever som mest akut för stunden. I förlängningen innebär detta ofantligt höga kostnader för arbetsplatsen. För om vi inte mår bra presterar vi inte heller bra.

Produktiviteten blir sämre och engagemanget lägre. Det är lättare att hamna i konflikt med kollegor och svårare att hänga med i förändringar. Personalomsättningen blir högre till följd av uppsägningar och sjukskrivningar. Visste du förresten att en anställds långtidssjukskrivning i snitt kostar 100 000 kronor i produktionsbortfall och ökad arbetsbelastning? Och inte nog med det uppskattas kostnaderna för korttidssjukfrånvaro till 10 procent av den sjukes månadslön per sjukdag.

Ett kortsiktigt tänkande där hälsa bortprioriteras till förmån för arbetet lönar sig inte för någon, även om det kan verka så för stunden. Ska vi spela i högsta divisionen behöver vi lägga tid på att hålla oss i form psykiskt och fysiskt. Men att lämna över ansvaret för en hälsosam livsstil på den enskilde medarbetaren är fel, likaså att som medarbetare skylla på arbetsgivaren. Svaret på frågan om vems ansvar det egentligen är att jobba för ökad frisknärvaro lyder kort och gott: båda parters. Varje individ behöver ta sitt ansvar för att hålla sig i gott skick men arbetsgivaren måste skapa utrymme och förutsättningar för hälsosamma vanor. Lyckas man med detta finns mycket att vinna. Anställda som är engagerande och har ett högt välbefinnande på arbetsplatsen är exempelvis 59 procent mindre benägna att söka jobb hos en annan organisation det närmsta året, enligt Gallup. Samma källa menar också att anställda som är välmående och engagerade dessutom är 27 procent mer benägna att prestera på topp.

Vad innebär det då att ta sitt ansvar i frågan? Jo, det handlar inte om att chefen ska satsa pengar på hälsoaktiviteter för att sedan undvika att delta själv och därmed sända ut signaler om att jobbet prioriteras först. Det handlar om att ledningen ska utstråla hälsa när det kommer till träning, vila, sömn, teambuilding och kost för att kunna visa vägen och sedan involvera alla medarbetare genom olika typer av aktiviteter som möter både fysiska, sociala och psykiska behov. Inte minst handlar det om att etablera en hälsosam kultur – och vad lämpar sig då bättre än att byta ut ett mossigt värdeord som passion mot ordet “hälsosam”? Ett ord som förvånande nog inte syns till på listan över de mest vanliga värdeorden men som ligger till grund för att kunna leva upp till samtliga av dem?

Med “hälsosam” som värdeord kan varken medarbetare eller ledningen blunda för ohälsa längre. Det blir istället möjligt att ställa krav kopplat till hälsa, exempelvis i form av att medarbetaren ska delta i minst fem hälsofrämjande aktiviteter och kunna diskutera vilka beteenden som hämmar egenvård vilket utvärderas under medarbetarsamtalen. Det blir också lättare att uppnå en stöttande kultur där medarbetare faktiskt vågar be om hjälp och sätta gränser.

Eftersom arbetsgivare tjänar på att anställda är i bra form är det fullt rimligt att göra fysisk aktivitet till en obligatorisk arbetsuppgift (som givetvis ska få plats i schemat), erbjuda näringsrika mellanmål och möjliggöra återhämtning under arbetstid. Nu är det dags att damma av förlegade värdeord och uppdatera med det som står högt på listan från anställda och kunder. Så se nu till att “hälsosam” inte blir ett fluffigt ord som varken chefen eller medarbetarna lever efter – för ni vill väl inte ha en olönsam affär?

konkreta tips för en hälsosam arbetsplats

  • Utbilda ledningsgruppen inom hälsa så att de kan visa vägen
  • Sätt en långsiktig hälsoplan med mätbara mål
  • Mät hälsoeffekter som exempelvis sömn, stress, motion, engagemang och produktivitet
  • Tydliggör rollbeskrivningar och förväntningar på prestation för att minska onödig stress
  • Uppmuntra ett öppet klimat där ni lyssnar på varandra, hjälps åt och vågar säga ifrån
  • Genomför olika typer av hälsofrämjande aktiviteter för att möta varje individs behov
  • Gör fysisk aktivitet och återhämtning obligatoriskt på arbetsschemat
  • Premiera hälsa, inte perfektionism – lansera hälsopoäng som anställda kan samla och

belönas för

  • Erbjud näringsrika måltider på jobbet istället för sötsaker
  • Främja gemenskap genom teambuilding
  • Låt “hälsosam” bli ert nya värdeord som alla måste leva efter

Nicholas Roman, hälsoentreprenör och grundare av Challengize
Anders Rydell, legitimerad psykolog, organisationskonsult och författare

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Narva värvar ir-tungviktare
  • SVT snor politikreporter från SvD
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram