– Jag tycker programmet leder till en viktig debatt och det är klart att det kommer att påverka vårt arbete ganska mycket den närmaste tiden framöver och närmaste året, säger han.
I gårdagens Uppdrag Granskning kunde reportrarna, med hjälp av dolda kameror, visa hur flera friskolor väljer bort elever med stökig bakgrund eller dåliga betyg – till förmån för ”duktiga” elever.
Avslöjandet skapade stora rubriker redan innan programmet visades och har också väckt kritik från utbildningsministern.
Som vd på Friskolornas Riksförbund var det Claes Nybergs jobb att representera friskolebranschen i inslaget igår. Han tycker att det känns ”skönt” att programmet nu har sänts.
– Det har varit en hektisk period hittills, där vi jobbat med våra medlemmar kring den här granskningen. Nu kan vi jobba vidare med andra saker och vidare med det som hör ihop med programmet. Men för mig har det som hänger ihop med granskningen varit en stor del av arbetet senaste tiden, säger han.
Ska ni vidta några åtgärder för att komma åt problemen?
– Vi har redan gjort ett antal saker. Så fort vi fick veta vad granskningen handlade om, vilket inte var tydligt i början, så har vi gjort den typen av saker som ett branschförbund kan göra. Vi har återigen tydliggjort för våra medlemmar vilka lagar och regler som gäller och diskuterat med många av våra medlemmar som velat gå igenom sina rutiner.
– Vi har redan gjort ett antal saker. Så fort vi fick veta vad granskningen handlade om, vilket inte var tydligt i början, så har vi gjort den typen av saker som ett branschförbund kan göra. Vi har återigen tydliggjort för våra medlemmar vilka lagar och regler som gäller och diskuterat med många av våra medlemmar som velat gå igenom sina rutiner.
– När vi förstod vad granskningen hittat, eller vad vi trodde hade hittat, så kontaktade vi också Skolinspektionen och hade möte med dem för att gå igenom lagar och regler. Vi är helt överens om att de är tydliga.
Enligt Claes Nyberg vill majoriteten av friskolorna göra rätt och förbundet ska också ha pratat med de utpekade skolorna.
– Några hävdar att det inte har varit avsiktligt, men det spelar ingen roll. De ska klara av bemötandet på ett likvärdigt sätt.
I ett debattinlägg i Expressen, där Claes Nyberg betonar att skolor måste följa lagen och vara öppen för alla, skriver han också att bilden av friskolor i den allmänna debatten ofta är ”ensidigt svart”, men att den hos elever och föräldrar med erfarenhet från friskolor är mycket mer positiv.
Gårdagens avslöjande kan dock skada bilden till viss del.
– Den här typen av granskningar påverkar alltid bilden av det som granskas, men vi ser samtidigt att friskolor är väldigt populära. Vi har ett högt söktryck och vi ser inte att ansökningstakten minskar, säger han.
Gav programmet en rättvis bild av hur det ser ut i verkligheten, tycker du?
– Nej, jag tror inte man kan säga att dessa enstaka exempel är representativt för friskolesektorn. Vi har massa exempel som visar att det inte är så. Men det spelar ingen roll. Alla skolor ska klara av att sköta reglerna.
– Nej, jag tror inte man kan säga att dessa enstaka exempel är representativt för friskolesektorn. Vi har massa exempel som visar att det inte är så. Men det spelar ingen roll. Alla skolor ska klara av att sköta reglerna.
Samtidigt uppmanar han alla att bekanta sig med friskolesektorn och skapa sig en helhetsbild genom att själv ta kontakt med skolorna och prata med föräldrar och elever.
– En sådan här granskning ger inte en helhetsbild, det tror jag inte SVT och Uppdrag Granskning heller tycker. 300 000 elever går ändå varje dag till fristående skolor och förskolor och det ökar. Det är en stor del av samhället och vi vet av statistik också att man är nöjd. Så fler behöver göra sig en bild av varför det går bra för friskolesektorn och varför man också har högre resultat än i den kommunala sektorn, säger han.
Claes Nyberg, som tillträdde som vd på Friskolornas riksförbund i mitten av augusti i år, intervjuades vid två tillfällen av Uppdrag Granskning. Första gången var i mitten av september och den sista var i torsdags då han också fick se hela reportaget.
Du var ganska ny på posten när du gjorde första intervjun, hur kändes det?
– Jag tycker att intervjuerna gick ganska bra. Man kan alltid tycka och tänka saker om sig själv i efterhand, och i en sådan intervju så känner man sig pressad. Och man kan alltid bli klippt på ett eller annat sätt, men det är givetvis redaktionen som brukar materialet.
– Jag tycker att intervjuerna gick ganska bra. Man kan alltid tycka och tänka saker om sig själv i efterhand, och i en sådan intervju så känner man sig pressad. Och man kan alltid bli klippt på ett eller annat sätt, men det är givetvis redaktionen som brukar materialet.
Hur förberedde du dig inför intervjuerna?
– Jag tror inte det var något särskilt, utan vi fick några frågeställningar som de ville intervjua oss om och för mig som är relativt ny på jobbet så handlade det givetvis om att hitta fakta och läsa på. Vad vet vi, vad har vi underlag på? Man försöker så mycket som möjligt förbereda sig på de frågor man fått, ge så kortfattade svar som möjligt och också göra research på de punkter som man tror de kan komma att fråga om.
– Jag tror inte det var något särskilt, utan vi fick några frågeställningar som de ville intervjua oss om och för mig som är relativt ny på jobbet så handlade det givetvis om att hitta fakta och läsa på. Vad vet vi, vad har vi underlag på? Man försöker så mycket som möjligt förbereda sig på de frågor man fått, ge så kortfattade svar som möjligt och också göra research på de punkter som man tror de kan komma att fråga om.
Vilka reaktioner har du fått hittills?
– Den breda reaktionen handlar om hur man ser på friskolor och det fria skolvalet, och det är naturligt att de frågorna kommer upp när man får sådana här exempel. Men sedan är det blandat. VI har fått en hel del positiva reaktioner också på att vi som förbund står upp för principen och tar strid för den. Det är många som hoppas att vi nu också gör det som stod i debattartikeln i Expressen. Det är också att få utveckla branschen som var ett av skälen till att jag tog det här jobbet.
– Den breda reaktionen handlar om hur man ser på friskolor och det fria skolvalet, och det är naturligt att de frågorna kommer upp när man får sådana här exempel. Men sedan är det blandat. VI har fått en hel del positiva reaktioner också på att vi som förbund står upp för principen och tar strid för den. Det är många som hoppas att vi nu också gör det som stod i debattartikeln i Expressen. Det är också att få utveckla branschen som var ett av skälen till att jag tog det här jobbet.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
