• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

22 Sep 2025

Försvarsmaktens komdirektör i undersökningsbolagets pr-kampanj

När det finska företaget Reputation and Trust Analytics lanserar sin förtroendeundersökning står Försvarets kommunikationsdirektör Fredrik Peedu med på pressmeddelandet och deltar på så vis i marknadsföringen.

Reputation and Trust Analytics har offensiva planer i Sverige, något som Veckans Brief berättade om i förra veckans upplaga (Veckans Brief, nummer 25, 2025). En av produkterna som bolaget vill väcka uppmärksamhet kring är en förtroendeundersökning bland svenska myndigheter. Listan toppas av Försvarsmakten följd av Tullverket och Polismyndigheten. I pressmeddelandet uttalar sig Fredrik Peedu:

”Att svenska folket har ett högt förtroende för Försvarsmakten och hur vi löser vårt uppdrag är avgörande, inte minst utifrån det mycket oroliga omvärldsläget vi har idag. Vi arbetar hårt för att skapa en bredare och större förståelse för Försvarsmakten genom att vara så öppna och transparenta som möjligt i vår kommunikation, och det här är ett bevis på att vi är på rätt väg. Allt vi gör, gör vi för frihetens skull och det är stärkande att det finns ett högt förtroende för det och för oss som myndighet”.

Fick han betalt?
– Nej, för fanken. Det är av intresse han är med, säger Alexander Widén, senior rådgivare på Reputation and Trust.

Hur tänkte du kring att vara med på Reputation and Trusts pressmeddelande för deras nya produkt?
– Jag deltog i två seminarier i Almedalen som det här företaget arrangerade. Det är ett företag som finska försvaret och finska statliga myndigheter har använt ett kvarts sekel. Så jag ser det inte som mer problematiskt än om Sifo eller Kantar hade kommit med en undersökning och placerat Försvarsmakten som nummer ett. Det är inte konstigare än att svara på dina frågor, säger Fredrik Peedu.

Det kan tänkas att det finns personer som har synpunkter på att en myndighetsperson deltar i en marknadsföringsaktivitet på det här viset?
– Nu uppfattar jag inte detta som en marknadsföringsaktivitet utan mer som en kommentar, på samma sätt som du ber om en kommentar.

Fredrik Peedu utsågs till kommunikationsdirektör februari 2025.

Hur kommer du att sätta din prägel på Försvarsmaktens kommunikation?
– Jag fortsätter ett arbete som inte bygger på vad kommunikationsdirektören gör, utan hela myndigheten med 30 000 anställda gör. Jag fortsätter med det goda arbete som har gjorts. Det blir inga stora kursändringar framåt, säger Fredrik Peedu och utvecklar:

– Vi styrs av politiska beslut, vi har fyra- och femåriga inriktningsbeslut, ettåriga beslut från regeringen, vi har en tolvårig strategisk planering i myndigheten, vi är en del av Natos planering, så det är inte upp till en kommunikationsdirektör att styra och ställa i verksamheten. Vi försöker göra vår del och den hanldar mycket om transparens och möjligheten för granskande medier att få tag på ansvariga chefer och inte vara ett filter i onödan.

Fredrik Peedu berättar hur han tar till sig undersökningar:

– Vi tar del av den här typen av undersökningar hela tiden, som SOM-institutets undersökning och vi gör även egna undersökningar. Det är en liten del av ett kontinuerligt flöde där vi tar del av hur vi uppfattas. Vi är stolta över att hamna högst upp, men ser med ödmjukhet på det, som ett kvitto på både omvärlden och vårt eget arbete.

Kan ni utveckla jobbet vidare?
– Man ska in laga något som inte är trasigt så svaret på frågan är att fortsätta arbetet och vara beredda på att vi inte kommer att ha allmänhetens och medias intresse på samma sätt i evigheten. Vi kan bara titta tio år tillbaka i tiden, då kanske inte Försvarsmakten var lika het. Vi har siffror från början av 90-talet och framåt. Vi ser korrelationen mellan omvärldsläget och anseende och intresse för försvarsfrågorna.

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

AffärerUndersökning & Analys

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-09-22, 04:52

Privat välfärd minskar i andel

Den privat delen av all välfärd som produceras i Sverige ökar i men inte lika mycket som den offentliga. Det visar ny statistik från SCB.

Affärerpolitik
2025-09-17, 05:21

Pinterest startar i Stockholm

Det amerikanska sociala medier-företaget Pinterest är på gång att etablera sig i Stockholm.

Affärer
2025-09-16, 05:57

SOM trappar upp till valåret 2026

SOM-institutet rullar ut sin största undersökning någonsin. Nu ska bland annat svenskarna inställning till att skaffa barn och svenskarnas syn på diskriminering mätas.

Undersökning & Analysval 2026
2025-09-09, 09:11

Sveriges kombyråer ner 3 procent till 11 miljarder

veriges 251 största kommunikationsbyråer minskade i både omsättning och rörelseresultat under 2024. Rörelsemarginalen för branschen minskade dock marginellt.

Affärer
2025-09-04, 09:03

Per Schlingmann och Hanna Lindberg startar ålderismbyrå

Skribenterna och kommunikatörerna Per Schlingmann och Hanna Lindberg har tillsammans skapat ett erbjudande för företag och organisationer som vill kommunicera med äldre målgrupper.

Affärerpr
2025-09-03, 08:31

Dagens Industri flyttar tv från Expressen till Nasdaq

Från och med 2026 ska Dagens Industri sända sin tv-kanal Di TV från Nasdaq i Stockholm, kanske som ett sätt att möta konkurrensen från EFN.

Affärermedier
2025-09-03, 08:09

Klarnas marknadschef gör miljonklipp

Klarnas marknadschef David Sandström gör ett mångmiljonklipp när bolaget noteras i USA.

Affärerarbetarrörelser
2025-09-03, 06:21

Förslut första helåret för Impact Loop

Medieföretaget Impact Loop, som bevakar den framväxande impact-branchen, gick med miljonförlust under sitt första hela räkenskapsår, 2024.

Affärermedier
2025-09-01, 11:07

Precis: Uppåt för pr-byråerna Q2

Under det andra kvartalet hade medlemmarna i pr-byråernas organisation Precis högre intäkter än motsvarande period föregående år.

Affärerpr
2025-09-01, 05:31

Techbyrå lyfter

Tech-pr-byrån Archetype slog nytt omsättningsrekord under sitt senaste bokslutsår (brutet i februari).

Affärerpr
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Trio äntrar Reform Society
  • Hon tar över som vd på Geelmuyden Kiese
  • Proteststorm inför Anders Holmbergs intervju med…
  • Sex nya i MPs styrelse
  • S samlar storstädernas hövdingar för pressträff

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram