Reputation and Trust Analytics har offensiva planer i Sverige, något som Veckans Brief berättade om i förra veckans upplaga (Veckans Brief, nummer 25, 2025). En av produkterna som bolaget vill väcka uppmärksamhet kring är en förtroendeundersökning bland svenska myndigheter. Listan toppas av Försvarsmakten följd av Tullverket och Polismyndigheten. I pressmeddelandet uttalar sig Fredrik Peedu:
”Att svenska folket har ett högt förtroende för Försvarsmakten och hur vi löser vårt uppdrag är avgörande, inte minst utifrån det mycket oroliga omvärldsläget vi har idag. Vi arbetar hårt för att skapa en bredare och större förståelse för Försvarsmakten genom att vara så öppna och transparenta som möjligt i vår kommunikation, och det här är ett bevis på att vi är på rätt väg. Allt vi gör, gör vi för frihetens skull och det är stärkande att det finns ett högt förtroende för det och för oss som myndighet”.
Fick han betalt?
– Nej, för fanken. Det är av intresse han är med, säger Alexander Widén, senior rådgivare på Reputation and Trust.
Hur tänkte du kring att vara med på Reputation and Trusts pressmeddelande för deras nya produkt?
– Jag deltog i två seminarier i Almedalen som det här företaget arrangerade. Det är ett företag som finska försvaret och finska statliga myndigheter har använt ett kvarts sekel. Så jag ser det inte som mer problematiskt än om Sifo eller Kantar hade kommit med en undersökning och placerat Försvarsmakten som nummer ett. Det är inte konstigare än att svara på dina frågor, säger Fredrik Peedu.
Det kan tänkas att det finns personer som har synpunkter på att en myndighetsperson deltar i en marknadsföringsaktivitet på det här viset?
– Nu uppfattar jag inte detta som en marknadsföringsaktivitet utan mer som en kommentar, på samma sätt som du ber om en kommentar.
Fredrik Peedu utsågs till kommunikationsdirektör februari 2025.
Hur kommer du att sätta din prägel på Försvarsmaktens kommunikation?
– Jag fortsätter ett arbete som inte bygger på vad kommunikationsdirektören gör, utan hela myndigheten med 30 000 anställda gör. Jag fortsätter med det goda arbete som har gjorts. Det blir inga stora kursändringar framåt, säger Fredrik Peedu och utvecklar:
– Vi styrs av politiska beslut, vi har fyra- och femåriga inriktningsbeslut, ettåriga beslut från regeringen, vi har en tolvårig strategisk planering i myndigheten, vi är en del av Natos planering, så det är inte upp till en kommunikationsdirektör att styra och ställa i verksamheten. Vi försöker göra vår del och den hanldar mycket om transparens och möjligheten för granskande medier att få tag på ansvariga chefer och inte vara ett filter i onödan.
Fredrik Peedu berättar hur han tar till sig undersökningar:
– Vi tar del av den här typen av undersökningar hela tiden, som SOM-institutets undersökning och vi gör även egna undersökningar. Det är en liten del av ett kontinuerligt flöde där vi tar del av hur vi uppfattas. Vi är stolta över att hamna högst upp, men ser med ödmjukhet på det, som ett kvitto på både omvärlden och vårt eget arbete.
Kan ni utveckla jobbet vidare?
– Man ska in laga något som inte är trasigt så svaret på frågan är att fortsätta arbetet och vara beredda på att vi inte kommer att ha allmänhetens och medias intresse på samma sätt i evigheten. Vi kan bara titta tio år tillbaka i tiden, då kanske inte Försvarsmakten var lika het. Vi har siffror från början av 90-talet och framåt. Vi ser korrelationen mellan omvärldsläget och anseende och intresse för försvarsfrågorna.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.