Det är norska Infact som lanserar den nya väljarbarometern. Bolaget genomförde i våras en pilotundersökning i Sverige. Den första skarpa undersökningen kommer inom någon vecka.
Det berättar Josephine Larsson, som sköter lanseringen i Sverige. Hon har tidigare jobbat på den del av Kantar som idag är Verian.
– Vi bearabetar marknaden och har intressanta dialoger och möten med bland annat medier och partier, säger hon.
Infact ska ta sig in på en marknad där redan Indikator, Verian, Demoskop, Ipsos och Novus genomför opinionsundersökningar. Infact jobbar dock med en annan metod för datainsamling, interactive voice response. Det innebär att respondenterna blir uppringda av en digital tjänst, får frågorna upplästa för att sedan svara genom att ange alternativ i telefonen.
– Det är smidigt och intervju görs utan ’intervjuareffekt’. Vi har en mjukvara som kan hantera tusentals samtal samtidigt. Så vår fältperiod är en eftermiddag. Vi kan leverera dagen efter så det blir en annan typ av aktualitet i undersökningarna.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

