Tidningen Företagaren är företagarorganisationen Företagarnas medlemstidning och delas ut gratis till medlemmar. I vintras vann kundtidningsbyrån Spoon en upphandling av tidningen och därefter försvann den gamla redaktionen och ersattes med en ny. Per Manns är chefredaktör för Företagaren.
Nu gör Företagarna ett försök att stöpa om tidningen från att uteslutande ha varit en medlemstidning till att också ta marknadsandelar på affärstidningsmarknaden. Företagaren kommer fortfarande skickas ut till medlemmar, men kommer också att säljas i butik för 49 kronor.
Varför ska Företagaren ut och konkurrera med affärstidningar?
– För att vi har en ny och bra produkt som vi vill erbjuda fler. Efter att vi gjorde om tidningen under våren känns den uppdaterad i både stil och tilltal, säger Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist.
Vilka siktar ni på att ta marknadsandelar från?
– Till viss del från alla, men vi ser inga specifika konkurrenter. Vi vet att det finns en efterfrågan på faktatidingar ökar och att många letar efter en bra tidning när de är ute och reser. Vi vill underhålla småföretagare som till exempel reser med tåg.
Vilka är era konkurrenter?
– Vi ser inga specifika konkurrenter utan vår amibtion är att spegla brett och exempelvis fokusera på kvinnor och personer med utländsk bakgrund som driver företag. Vi vill att fler ska känna igen Företagaren och att stunden då de läser tidningen ska vara inspirerande.
Är det en strategi för att värva medlemmar?
– Det är en kombination av att sprida vårt budskap och att öppna dörren till oss. Tidningen är en kanal in till Företagarna.
Är det verkligen er uppgift att agera medieföretag?
– Du är inte ett medieföretag om du har en tidning.
Det är Bonnier-ägda byrån Spoon som gör Företagaren, som ju innebär en konkurrent till Bonniers Veckans affärer. Hur ser du på det?
– Det går inte att säga att vi är en konkurrent till Veckans Affärer. De skriver väldigt mycket om börsen, för oss är navet ägarledda företag.
Är det medlemmarna som får betala för satsningen?
– Tidningen finns ju redan och kalkylen är att intäkter och kostnader ska gå ihop.
Oscar Örum