Fredrik Reinfeldt, statminister (m) och Moderaterna poängterade flera gånger under politikerveckan i Almedalen att partiet inte ska företräda särintressen utan allmänintressen. Naturligtvis är detta för Moderaterna ett sätt att värva socialdemokratiska väljare genom att inte som tidigare vara så hårt förknippat med intressefrågor som skattesänkningar och företagande.
Företagarnas vd Anna-Stina Nordmark Nilsson, är inte förtjust i att Moderaterna distanserar sig från organisationen.
– Fredrik Reinfeldt raljerade i sitt tal om särintressen. Men företagande är inget att raljera över. Det är grunden till vårt välstånd. Statsministern ska inte pekar ut företagarna som särintresse.
De nya moderaterna vill inte bli förknippade med den klassiska bilden av ett parti av välbetalda företagare.
Moderaterna räknar sannolikt med att ändå företagarna väljer partiet, kanske med hypotesen att det inte finns något alternativ. Anna-Stina Nordmark Nilsson antyder att så är fallet.
– Bland de som kandiderar till riksdagen för Alliansen, är 250 entreprenörer och företagare. Motsvarande siffra för de rödgröna är 45. Och i de frågor som har diskuterat under den här mandatperioden, så är Alliansen mer företagarvänligt. De har exempelvis stänkt skattetrycket.
Anna-Stina Nordmark Nilsson vill gärna se en statsminister som är mer aktiv i företagarfrågor.
– I Finland sätter sig statsministern tillsammans med företagarna, lyssnar och tar beslut som gagnar företagen.
Företagarna är inte bara beroende av statsministern och näringsministern. Även handelsminister Ewa Björling är viktigt inte minst för företag som exporterar. Hon får godkänt för sin mandatperiod av Anna-Stina Nordmark Nilsson.
– Hon försöker visa vikten av export. Hon tog initiativ till att utlandsfödda ska bli länkar till deras länder och hon har vågat sätta mål. Men vi hade hoppats att hon skulle lova att se över myndigheten från grunden. Inget har ju hänt sedan Axel Oxenstierna i början av 1600-talet.
Och jämfört med hennes företrädare Leif Pagrotsky?
– Paggan har ett starkt varumärke. Då kan man öppna dörrar på ett annat sätt. Men Ewa börjar profilera sig. Hon har vågat utmana och ta utrymme.
Hur ser du på ägandet av svenska företag?
– Vi har Europas äldsta ägarkollektiv, 40 procent av alla företagsägare är 55 plus. De flesta håller för långt på sina företag. Vi försöker få dem att inse att de behöver sälja och då anlita mäklare.
I USA sker 90 procent av alla företagsförsäljningar med hjälp av mäklare. I Sverige är 10 procent. Det är samma läge som för ett antal år sedan då inge anlitade mäklare till att sälja bostäder.  
Vilka tre frågor blir viktigast i valrörelsen?
– Jobben, jobbet och jobben.