Budskapet copyn på i helsidan från måndagens utgåva av Dagens Nyheter är glasklart: ”Sveriges nuvarande regering är olämplig. Den bör ersättas av Alliansen” och vidare ”Alliansen bör bita huvudet av skammen och tåla Sverigedemokraternas stöd”.
 
Inte lika glasklart har sammanhanget varit för alla de runt 150 företag som står som undertecknare till annonsens budskap. Folkbladet i Västerbotten kontaktade några av företagen i annonsen som inte alls verkar ha känt till budskapet att Alliansen ska ta över regeringsmakten med hjälp av Sverigedemokraterna.
 
Peter Thulesson, ägare av Ringcentralen i Storuman, kände inte till annonsens innehåll förrän Folkbladet kontaktade honom.
”Det känns inte seriöst, och det känns inte bra. Det gör det inte”, säger han till Folkbladet.
De flesta av företagen är små och okända, även om några mer kända varumärken dyker upp som Laserdome och några lokala Ica-handlare.
 
Dagens Opinion pratar med Jan Falk, som är vd för den Den nya välfärdens säljorganisation.
– Ska jag vara helt ärlig är det första gången det har hänt på 25 år. En handfull annonsörer som var med i januari förra året har kommit med av misstag, sägfer han.
Hur går det till när ni samlar in pengar till annonserna?
– Vi bestämmer ett antal månader i förväg att vi ska ha en annons i tidningen. Så bestämmer vi ett ämne. Denna gång skulle vi ge en känga till Alliansen för att de inte bedriver riktig opinion. Säljarna ska ha berättat det för företagen.
Men det kan vara så att företagen inte har fått informationen?
– Så kan det vara. Jag pratade med en företagare som inte hade klart för sig att han inte var med.
 
Så säljarna skulle ha berättat att regeringen skulle störtas med hjälp av Sverigedemokraterna?
– Ja, ska Alliansen få en majoritet måste ju SD vara med. Men vi ska inte samarbeta med dem. Man måst skilja på äpplen och päron.
 
Tänker ni ändra era rutiner nu?
– Vi måste sätta oss ner och analysera ännu mer noggrant. Det är uppenbart att vi ska göra något. Det får inte bli fel. Det är illa. 
 
Den nya välfärdens styrelse
Patrik Engellau, grundare och ordförande.
Michaël Berglund, driver bolaget Chefrekrytering.
Catherine Engellau, konsult inom tjänstesektorn.
Lorentz Lyttkens är fil dr i sociologi, forskare och författare.
Hans Nelson, grundare av Helsingborgs Bryggeri AB.
Britt-Marie Skjöld, pensionär och styrelseproffs.