Delar av personalstyrkan är ledsna och oroliga efter att den nya marknadschefen har organiserat om. Här berättar hon om arbetet.

Sedan augusti är Petra Malm marknadschef för fackförbundet Naturvetarna. Hon har en bakgrund från content-branschen och byrån Appelberg som ingår i Caybon, tidigare Mediaplanet.

Petra Malm berättar:

– I oktober fick jag även ansvar för avdelningen för samhällpolitik & påverkan. Det vi har gjort nu är att vi har slagit ihop avdelningarna till en så att vi ska kunna ta ett helhetsgrepp på vår kommunikation till alla våra intressenter, säger hon, och lägger till:

– Det är ju ganska naturligt. Vi sysslar ju med kommunikation till olika grupper, men vi vill få till en ännu bättre kommunikation.

Den sammanslagna avdelningen består av 12 medarbetare och det ska vara lika många som tidigare. Men samtidigt finns uppgifter om att fem medarbetare har fått sluta. Men enligt Petra Malm handlar det om fyra medarbetare.

–  Jag går inte ut med specifika uppgifter om förändringsprocesser, men vid alla typer av förändringen av arbetssättet sätter man sig ner för att se vilka kompetenser som behövs och ibland behöver man fylla på med kompetens. Detta sker på det sedvanliga sättet och med de processer man ska ha.

En längre artikel om Naturvetarnas nya metoder för opinionsbildning och kommunikation kommer i nästa utgåva av Dagens Opinions prenumererade veckomagasin Veckans Brief.