STs bensinstation på Hyllie kyrkoväg 45 i Malmö, som drivs under varumärket Shell, fick i morse besök av Greenpeaceaktivister i isbjörnskostymer. De tog sig upp på taket och bytte ut stationens snäcklogga mot en banderoll med texten ”Get the (S)hell out of the Arctic”.
 
– Vi fortsätter vår kampanj mot Shell eftersom det är det första bolaget som vill starta borrningar efter olja i Arktis. Vi har genomgör aktioner mot 100 stationer i världen, men detta är den första i Sverige, säger Anna Havula, kommunikationsansvarig på Greenpeace.

Varför gör ni aktionen?
– Vi vill sätta strålkastaren på att Shell vill börja borra efter olja i Arktis och att det är en katastrof för miljön där. Målet är att FN ska freda Nordpolen från oljeborrning.

Men det är ju finska ST som driver Shell-stationerna i Sverige. Hur tänkte ni där?
– Vi riktar oss inte till stationsägarna. Syftet är att uppmärksamma Shells planer i Arktis. Det kan man göra på detta viset. Det är ju fortfarande Shells varumärke. Vi har räckt över ett personligt brev till ägaren där vi förklarar varför vi gör det.

Vad händer i Malmö nu?
– Polisen har just anlänt till platsen.

Så ägaren verkar inte helt nöjd med er kampanj?
– Precis.
Dagens Opinion har försökt få tag på stationschefen till den omskrudade bensinmacken i Malmö, men utan resultat. Men personalen, som får förklarar för kunderna varför det finns en isbjörn på taket. hälsar att de inte ser positivt på besöket från Greenpeace.
– Men vi har inte tid att prata om det. Macken är full med kunder.