Dokumentärfilmen Kony 2012 har under veckan fått ett oerhört genomslag på nätet och har på torsdag kväll setts nästan 40 miljoner gånger på Youtube och över 13 miljoner på Vimeo. Men samtidigt väcks misstro mot producenterna av filmen.
Dokumentären är en del av en kampanj för att gripa den ugandiska rebelledaren Joseph Kony som står högst upp på Internationella brottmålsdomstolens lista över krigsförbrytare. Kampanjen har fått kritik då den tydligt tar ställning för en amerikansk militär intervention i Uganda och att organisationen bakom filmen, Invisible children, stödjer den ugandiska militären, som enligt Human Rights Watch också de begår övergrepp mot lokalbefolkningen.
Sverker Finnström är kulturantropolog på Uppsala universitet och har skrivit en bok om konflikten i norra Uganda.
– I en trailer till dokumentären säger de: Don´t study history, make history. Jag har pratat med föredetta medlemmar i Invisible Children som lämnat organisationen av då de aktivt motverkar att medlemmarna läser på om konflikten. Organisationen målar en så svartvit bild att alla som är motståndare till Joseph Kony framställs om hjältar. Men det här är en väldigt komplicerad konflikt där ingen är speciellt god.
Sverker Finnström anser att organisationen som började som ett projekt för att hjälpa barnsoldater allt mer håller på att utvecklas till något annat.
– Invisible Children börjar allt mer likna en sekt som skapar en förvisso attraktiv, men allt för svart-vit bild av konflikten. Här har man ett väldigt problematiskt förhållande till sanningen, inte genom att direkt ljuga, men att aktivt välja att bortse från fakta som inte passar in. Till exempel att också den ugandiska militären begått brott som borde falla inom ramarna för Internationella brottsmålsdomstolen, säger han.
Invisible Children har också fått kritik då endast 32 procent av de insamlade pengarna, enligt deras egen revision, går till de faktiska insatserna, enligt the Guardian. Organisationen har 3 av max 4 stjärnor i Charity navigator som är en amerikansk rakning för välgörenhetsorganisationer.
–Organisationens arbete har gått från att handla om att hjälpa barnsoldater till att handla allt mer om själva organisationen och deras arbete, säger Sverker Finnström.
Skulle du råda människor att ge pengar till Invisible children?
– I filmen ber Invisible children tittarna om 30 minuters uppmärksamhet. Jag vill be alla om 30 minuter att läsa till exempel Human Rights Watch rapport om konflikten. Om man fortfarande vill ge pengar till organisationen efter det så kan man göra det då, säger Sverker Finnström.
Erik Petersson
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...