Startskottet blir ett seminarium i riksdagen den 4 mars där även branschföreträdare kommer att medverka, däribland Pia Berglund, vd Sveriges Redareförening, Christer Themnér, tf vd Sjöbefälsföreningen och Kenny Reinhold, ordförande Seko Sjöfolk.
 
Initiativtagare är moderaten Hans Rothenberg. Han är trött på att frågor kring sjöfart inte hamnar på näringsutskottets bord, där han sitter, utan att näringen i stället betraktas som ett rent trafikslag.
 
– Sjöfarten är en för Sverige strategiskt viktig näring och ett syfte med nätverket är att sprida kunskap inom politiken och samhället. Det saknas inte intresse i riksdagen, men kunskapsbristen är påfallande, säger Hans Rothenberg.
 
Hans Rothenberg var med om att sätta ihop ett maritimt riksdagsnätverk redan under förra mandatperioden, då tillsammans med kristdemokraten Annelie Enochson. Då bestod nätverket även av Lars Johansson (s), Kent Persson (v) och Jessica Rosencrantz (m).
 
I den nya upplagan har Hans Rothenberg hittills kopplat in Aron Modig (kd), Susanne Svensson (s), Emma Norén (mp) och Boriana Åberg (m) men han utgår från att nätverket kommer att breddas efterhand.
 
Bakgrunden till nätverkets återuppståndelse är att tonnageskatteutredningen nyligen lämnades in till regeringen. I den föreslås ett införande av tonnageskatt, något som branschen har opinionsbildat kraftigt för. 
 
– Jag hoppas att seminariet i riksdagen ska bli ett startskott för processen att göra verklighet av tonnageskatten.
 
För att sätta press på regeringen har Hans Rothenberg ställt en interpellation till näringsminister Mikael Damberg, som emellertid hänvisar frågan till infrastrukturminister Anna Johansson.
 
Hans Rothenberg är nöjd att utredningen slutligen har landat i ett förslag om tonnageskatt men är besviken på att en latent skatteskuld om 40 miljoner kronor inte har nått en lösning.
 
– Det är växelpengar i sammanhanget och jag utgår från att regeringen löser den frågan. Det är alldeles för viktigt för den svenska handelsflottans och sjöfartsnäringens utveckling att vi kommer framåt än att bråka om 40 miljoner kronor.
 
Hans Rothenberg räknar med att riksdagens maritima nätverk kommer att genomföra aktiviteter minst två gånger per halvår. Dels genom att arrangera seminarier och dels genom studiebesök.
 
Hur ser du på sjöfartsbranschens gemensamma lobbykampanj?
– Den har varit väldigt bra. Det är framför allt roligt att redare och sjöfolk jobbar tillsammans i gemensamma frågor. Det är ett helt annat samarbetsklimat nu än tidigare. Det blå skatteinitiativet är ett bra exempel på det.
 
Oscar Örum