Föreningens syfte är att ”främja den kvalitativa digitaliseringen av skolan”. Den nya branschorganisationen får 35 medlemmar från start. Vd är Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry. Hon räknar med en snabb expansion:
– Föreningen är öppen för alla som uppfyller kriterierna, att vara ett edtechföretag med försäljning till den offentliga delen av utbildningssystemet. Vi räknar med att bli 65 medlemmar under första året, och att det efterföljande år blir ytterligare fler. Det är ju en bransch i tillväxt och den är redan stor.
Vilka blir era viktigaste frågor att driva närmaste åren?
– Avgörande viktigast är att driva digitalisering genom att påverka olika styrande organ och offentliga aktörer inom utbildningsområdet för att öka takten i digitaliseringen av den svenska utbildningssektorn. Vi vill också bygga strukturer för utökat kunskapsutbyte och och se hur vi kan bidra kring kvalitetsfrågan. Vi ska aktivt verka för ett nationellt och internationellt utbyte och kunskapsöverföring mellan olika edtech bolag och andra aktörer på marknaden.
– Avgörande viktigast är att driva digitalisering genom att påverka olika styrande organ och offentliga aktörer inom utbildningsområdet för att öka takten i digitaliseringen av den svenska utbildningssektorn. Vi vill också bygga strukturer för utökat kunskapsutbyte och och se hur vi kan bidra kring kvalitetsfrågan. Vi ska aktivt verka för ett nationellt och internationellt utbyte och kunskapsöverföring mellan olika edtech bolag och andra aktörer på marknaden.
Vad har ni för planer för Almedalen?
– I Almedalen kommer man antagligen att träffa oss i ett par olika paneler, vi planerar även att ha ett eget seminarium där vi driver våra kärnfrågor. Framförallt vill vi nätverka berätta mer om oss och vad vi vill.
– I Almedalen kommer man antagligen att träffa oss i ett par olika paneler, vi planerar även att ha ett eget seminarium där vi driver våra kärnfrågor. Framförallt vill vi nätverka berätta mer om oss och vad vi vill.
Vilken typ av aktörer riktar ni er till?
– Våra medlemsbolag levererar digitala tjänster eller produkter till utbildningssystemet. Dvs från förskola upp till och med universitet. Vi fokuserar inte på b2b eller kompetensutveckling för företag och organisationer. Vi vill vara en dialog- och samtalspartner till huvudmän och utbildningsanordnare samt myndigheter och politiker.
– Våra medlemsbolag levererar digitala tjänster eller produkter till utbildningssystemet. Dvs från förskola upp till och med universitet. Vi fokuserar inte på b2b eller kompetensutveckling för företag och organisationer. Vi vill vara en dialog- och samtalspartner till huvudmän och utbildningsanordnare samt myndigheter och politiker.
Vad kostar det att bli medlem?
– Föreningen är helt finansierad av medlemmarnas årsavgift. Det är viktigt att alla aktörer har möjlighet att gå med och därför har vi en årsavgift baserad på bolagens årsomsättning. Den går från 0 till 50 000 kronor.
– Föreningen är helt finansierad av medlemmarnas årsavgift. Det är viktigt att alla aktörer har möjlighet att gå med och därför har vi en årsavgift baserad på bolagens årsomsättning. Den går från 0 till 50 000 kronor.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...