Nästan 40 procent av 18–24-åringar använder videoplattformar som TikTok och YouTube som sina primära sökmotorer, enligt siffror från Google 2022. En ny studie från Forbes avslöjar nu en minskning på 25 procent i användningen av Google för sökningar mellan Generation Z och Generation X. Trenden är tydlig: unga vill ha snabba svar, helst i videoform.Gen Z = Gen Search.
Många av oss kan säkert känna igen oss i att använda videoplattformar för att hitta ’local hidden gems’ inför nästa resa, städtips eller recept. Gen Z har banat väg för detta nya sökbeteende, men det råder ingen tvekan om att det vi ser är starten på en bredare förändring i konsumentbeteende, som även inkluderar äldre generationer. En fjärdedel av befolkningen uppger nämligen att de dagligen hittar nya varumärken genom sociala medier, enligt Forbes.
Detta innebär att det finns stor potential, och givetvis konkurrensfördel, för varumärken som snabbt agerar på skiftet och utnyttjar de SEO-funktioner som plattformarna erbjuder.
Låt oss ta TikTok som ett exempel. Beroende på källan visar siffror att den genomsnittliga användaren spenderar cirka en timme per dag på plattformen; ett tidsspann där det finns stort utrymme för varumärken att väcka uppmärksamhet, men också risk att försvinna i massan. Plattformen är inte en sökmotor i traditionell bemärkelse, men den används för att söka svar på frågor och hitta nya produkter, tjänster och tips.
Det betyder att samma principer som används för att optimera webbplatsinnehåll också kan tillämpas för att öka synligheten på videoplattformar. Exakt hur varierar beroende på plattform, men det börjar med sökordsoptimering, att kunna identifiera relevanta nyckelord relaterade till ditt varumärke och bransch och inkludera dessa i videon, självaste innehållet och optimera där det är möjligt.
Inom skönhet och DIY är intresset stort på videoplattformar, men även inom områden som finans, försäkring och städning finns det en hög efterfrågan på information, vilket innebär att det finns möjligheter för många typer av varumärken.
Bra att komma ihåg är att plattformarnas algoritmer analyserar allt i din video, från vad som visas och sägs till undertexterna och beskrivningen. Innehållet behöver matcha de sökord och ämnen som din målgrupp letar efter, och för att ta reda på vad som engagerar dem allra mest krävs kontinuerlig analys av visnings- och sökbeteendedata. Nyckeln till framgång ligger i att ständigt analysera och anpassa.
Vad vi ser just nu är att gränsen mellan sociala medier, ai och sök blir allt suddigare. Googles introduktion av Gemini är visserligen främst ett svar på uppkomsten av verktyg som ChatGPT, men vi ser också Google förbättra sina sökresultatsidor genom att inkludera fler videor i sökresultaten. Denna sammansmältning kommer sannolikt att definiera den kommande eran för sök, och det faktum att Youtube ägs av Google kommer att bli deras ’hemliga vapen’ för att hålla jämna steg med skiftet mot socialt sök.
Att enbart skapa innehåll och hoppas att plattformarnas algoritmer ska börja rekommendera detta är att gå miste om potentiella nya följare, engagemang och kunder. Speciellt eftersom videoplattformar idag utgör det perfekta verktyget för varumärken att engagera sina målgrupper i orienteringsfasen online.
Gen Zs sätt att söka information är början på framtidens bredare definition av vad en sökmotor kan vara och varumärken som agerar på detta i tid kommer att ligga i framkant.
Olle Öberg, senior strateg på Team5pm
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.