• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

15 Oct 2011

”Dags att ta sig loss ur papprets grepp”

De stora tidningarnas upplage- och räckviddstal pekar nedåt. Intäkterna minskar, både från prenumerationer och annonser. Konsekvenserna stavas nedskärningar och sparpaket. För ett par veckor sedan kom både Bonniers och Schibsted med omfattande besparingar för att möta en hastigt inbromsande annonskonjunktur. Samtidigt rasar teknikutvecklingen vidare.

De stora tidningarnas upplage- och räckviddstal pekar nedåt. Intäkterna minskar, både från prenumerationer och annonser. Konsekvenserna stavas nedskärningar och sparpaket. För ett par veckor sedan kom både Bonniers och Schibsted med omfattande besparingar för att möta en hastigt inbromsande annonskonjunktur.
Samtidigt rasar teknikutvecklingen vidare. Varje tidning med självaktning har förutom en printutgåva också en webb, en mobilsajt och en eller flera appar för Iphone, Ipad och Android. Redaktörer, reportrar och redigerare jobbar förutom med text och bild också med webb-tv, podcast och egna bloggar.
De digitala kanalerna tar obevekligt mark från papperstidningarna. Många tidningsledningar försöker kämpa emot genom att reservera det tyngre materialet för papperstidningsprenumeranterna. Men på sikt finns inte mycket att göra. Pappersupplagorna kommer att fortsätta minska och de digitala kanalerna kommer fortsätta att växa.
Redan idag har många tidningar fler läsare i digitala kanaler än i sina pappersutgåvor. Fullt jämförbar statisktik är svår att få till. Men som lekman kan man konstatera att exempelvis Expressen når ca 900 000 läsare per vardagsutgåva i pappersversionen enligt räckviddsmätningen Orvesto Konsument, och omkring 2,6 miljoner unika webbläsare per vecka enligt Kia index som mäter trafiken på de stora sajterna.
Dagens Industri når 372000 läsare per utgåva i papperstidningen och Di.se omkring en miljon unika läsare per vecka. Dagens Nyheter når 872 000 läsare via papper per utgåva, och 1,5 miljoner webbläsare.
 
Statistiken må vara trubbig, men den ger en tydlig vink. För den som vill nå ut med budskap och kommunicera med många är de digitala kanalerna minst lika viktiga som papperstidningarna.
 
Detta har nog de flesta som läser Dagens Opinion begripit på ett intellektuellt plan för länge sedan. Men känslomässigt är det färre som hängt med. Djupt ned i våra själars skrymslen kan få av oss ta in att det som står på en sajt eller i an app skulle vara lika viktigt som det som står i en tryckt tidning. Tre sekler av tidningsläsande har satt djupa spår.
Rubriken  ”Börsen kollapsar” gör sig ju så mycket bättre tvärs över sid 6 och 7 i Dagens Industri än på Di.se. Avslöjandet av en bidragsfifflande partiledare blir ju så mycket starkare på Aftonbladets mittuppslag än på Aftonbladet.se. Och för makthavaren själv – att se sitt namn i tidningen är fortfarande en mycket större upplevelse än på en sajt där det snart petas bort av nya artiklar.
Papperstidningen står för det gedigna, för traditionen, för tyngden, för det beständiga. Den som fått sin bild i tidningen kan spara den och visas för sin livskamrat, för mamma, och för avundsjuka grannar. Bilden i tidningen blir kvittot på att man är det så många makthavare och beslutsfattare eftersträvar – en person att räkna med.
Webben däremot står för det snabba, det lättviktiga, det undflyende, det slarviga.
Från min nygamla utsiktspunkt på Kreab Gavin Anderson ser jag dagligen den längtan och den lustfyllda ångest tanken på att få se sitt namn i tidningen framkallar hos många beslutsfattare. Och det gäller inte bara gamla uvar. Det gäller minst lika mycket unga och framåtsyftande människor som knappast själva läser papperstidningar. Utsikten att få synas i digitala kanaler väcker aldrig samma känslosvall.
Men det är dags att ta oss ur papperstidningens grepp och börja ta det som publiceras online på större allvar. Och detta inte bara för att de stora tidningarnas sajter når många läsare. Det finns åtminstone två tunga argument till.
De sociala mediernas pågående erövringståg har bara börjat. De intryck läsare får av företag, människor och organisationer formas i allt högre grad på Twitter och Facebook. Den som använder dessa plattformar inser snabbt hur stor del allt som kommenteras och skickas runt som ursprungligen kommer från de etablerade mediernas sajter.
Och till skillnad från papperstidningar, som läses idag och glöms om en vecka, lever rykten och kommentarer ett snudd på evigt liv på internet.
På ett intellektuellt plan är insikten att digitala kanaler är viktigare än papper rätt uppenbar. Men den känslomässiga avprogrammeringen från papperet återstår.
 
Johan Hallsenius är partner i Kreab Gavin Anderson. Han har tidigare bland annat varit redaktionschef på Affärsvärlden, reporter och krönikör i Dagens Industri, börsredaktör på Veckans Affärer och chefredaktör för Computer Sweden.

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Tre petar två tungviktare
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Här är Precis nya styrelse
  • Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram