I fjol lanserade Coop ”Knasiga frukter och grönsaker”. Kampanjen fick stor uppmärksamhet.
I år ska Coop riva den pyramid som de själva utvecklade på  70-talet.
”I toppen på svenskarnas matpyramid ligger nu hela 30 procent tomma kalorier. Därför har vi kommit fram till det drastiska beslutet att det är dags att riva matpyramiden. Almedalen blir startskottet för Coops nya strategi för hur vi pratar om hälsosam och hållbar mat”, skriver Coop i ett pressmeddelande.
 
1974 skapades matpyramiden. 13 procent som utgjordes av kött, fisk, fågel och ägg. Resten av av basvaror som mejeriprodukter, cerealier, potatis, frukt och grönsaker. I dag är den största delen av pyramiden tomma kalorier, det visar en undersökning som Coop har beställt av låtit Sifo över  svenskarnas matvanor i juni. Undersökningen visar också att svenskarna inte bryr sig om kostråden från matpyramiden.
Coop ska inte göra någon drastisk kampanj i Almedalen utan kör helt enkelt i gång arbetet med att riva pyramiden.
 
– Vi börjar med att lyssna i stället för att sända. Vi är i Almedalen för att få insikter och råd. Sedan vill bygga en ny pyramid tillsammans med andra, säger Louise König, hållbarhetschef Coop.
 
Ni river er egen pyramid?
– Vi har fått ytterligare en pyramid på toppen med för mycket tomma kalorier och vi äter för mycket rött kött.

Varför inte tallriksmodellen?
– Den säger hur du ska äta. Matpyramiden säger vad du ska äta.
Tanken är att skapa en ny pyramid som också väger in hållbarhet och kan användas i kommunikationen.
– Vi ska titta på hur vi kan ändra kampanjer och erbjudanden i hyllan och ta reda på varför det är så svårt att överge köttet, varför det är enklare at servera köttfärs och korv och så svårt att få barn att äta 500 gram frukt och grönt om dagen.
En utmaning är Livsmedelsverkets hårda krav på hälsokommunikation där butiker inte får säga så mycket om vad som är hälsosam mat.
– Idag är det bloggarna som pratar dieter som har den stora arena. Men bloggarnas råd är inte alltid vetenskapligt förankrade.