I går kom pressmeddelandet om att Cision förvärvar Public and Investor Relations PIR Svenska AB. Pressmeddelandet doftar stor jätte köper nya kunder över hela centrala Stockholm, eller vad sägs om ”Genom att kombinera PIRs kundbas med Cisions prisbelönade tjänsteplattform CisionPoint förstärker vi vår svenska marknadsposition”.
Till Dagens Opinion säger Hans Gieskes:

– Vi ser Pir som ett komplement. Vi kan dela på utvecklingskostnader och vi blir starkare nordiskt.  Affären är en del av en nordisk konsolidering.

Pir omsatte 7 miljoner kronor på sju medarbetare och visade en vinst på 2,5 miljoner kronor. Köpeskillingen borde ligga på strax under 10 miljoner som hamnar i ägaren Maths Ohlssons ficka, minus skatt förstås. När affären går i lås 1 juli, får han rapportera tll Cisions Sverigechef Magnus Thell, Koncernchefen Hans Gieskes slingrar sig på frågan om köpeskilling.

– Vi avslöjar den inte. Transaktionen är inte så stor att den behöver redovisas.

Kommer ni att behålla varumärket Pir för ert erbjudande inom presstjänster?

– Mycket sannolikt kommer vi att göra om varumärket. Pir är ett bra varumärke. Men det är också ett mindre varumärke.

Blir det fler förvärv från Cision?

– Vi ser oss hela tiden om efter kompletterande bolag som ger oss ökade marknadsandelar.

Någon ny affär på gång?

– Det kan jag inte kommentera.