Chefen som tar över kommunikationen
Nyckeln till framgång är kommunikation, anser hon. Monica Lingegård har därför själv satt in sig som kommunikationschef.
– För mig är kommunikation absolut centralt. Sättet att kommunicera är avgörande för bolagets framgång. Det måste finnas en ärlighet och trovärdighet i kommunikationen.
En viktig uppgift blir att stärka varumärket, inte minst internt.
Nyckeln till framgång är kommunikation, anser hon. Monica Lingegård har därför själv satt in sig som kommunikationschef.
– För mig är kommunikation absolut centralt. Sättet att kommunicera är avgörande för bolagets framgång. Det måste finnas en ärlighet och trovärdighet i kommunikationen.
En viktig uppgift blir att stärka varumärket, inte minst internt.
– Medarbetarna är stolta över att jobba här. Det gäller också att jobba med fördomar. Samhall har en högre andel nöjda kunder än flera av våra konkurrenter.
Samhalls försöker driva opinion, men anlitar pr-byråer sparsmakat.
– Vi kan rätt bra själva. Pr är en viktig kanal. Vi vill berätta om vårt samhällsansvar. Vi har en idé om att vi kan hjälpa fler och den vill vi berätta om och väntar inte på att ägarna ska agera.
Samhall brukar vara en flitig gäst i Almedalen.
– Där är det viktigt att vi berättar vad vi gör.
Kommunikation och försäljning sköts av fyra avdelningar, marknadsföring, försäljning, samhällskontakter (public affairs) och personal.
Marknadsdirektör är Mats Eliasson, Lars Lööw är chef för public affairs medan Monica Lingegård värvat Göran Olinder från G4S till den nya tjänsten som försäljningsdirektör.
Läs en längre variant av artikeln om Samhalls nya strategier i Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.