Cadillac ska rädda Bio Skandia
Byrån har utvecklat idén att auktionera ut en Cadillac Lyriq EV.
– Idén att kombinera en bilauktion med en insamlingskampanj för biografen kom från behovet att uppmärksamma och stödja en viktig kulturverksamhet i Stockholm, säger Benjamin Samuelsson.
Han förklarar att Stockholms filmfestival tidigare genomfört crowdfunding-kampanjer för att samla in pengar och har även samarbetat med skådespelaren Fares Fares för att bevara biografen.
– Eftersom Cadillac var huvudsponsor för festivalen, kändes det som en kreativ lösning att auktionera ut en bil för att engagera folk och samla in pengar till Bio Skandia.
Var kommer ni att ha reklam för aktionen?
– Just nu använder vi sociala medier där kända influensers och skådespelare, som Dragomir Mrsic från Snabba Cash, hjälper till att sprida budskapet.
Benjamin Samuelsson säger vidare:
– Vi får också pressuppmärksamhet i branschtidningar och webbtidningar, samt en större annons i Dagens Nyheter. Dessutom kommer det att finnas affischer på olika platser. Alla dessa aktörer bidrar med sina ytor pro bono för att stödja insamlingen och rädda biografen.
Målet med kampanjen är att samla in så mycket pengar som möjligt för att stödja biografen och alla insamlade medel kommer att gå direkt till Bio Skandia. Pengarna kommer att användas för att restaurera biografen till sitt ursprungliga skick, baserat på de originalritningar som gjordes av arkitekten Gunnar Asplund.
Vad gäller auktionen av bilen sattes ett utgångspris på en krona, det lägsta man kan ha på auktionssidan Tradera. Så här långt har det kommit in 189 bud.
– Redan första dagen samlade vi in över 400 000 kronor.
Bilens utsida är klädd i Leander Engströms historiska änglar och har ett värde upp emot 1 miljon kronor. Benjamin Samuelsson förklarar också att kampanjen är för alla
– Kampanjen är för alla, eftersom kultur är för alla. Vi förstår att det finns en viss målgrupp som har resurser att köpa en bil värd närmare en miljon kronor, men vi ville att den skulle engagera brett ute i landet, och därför började vi budgivningen på en krona.
Kommer ni att arbeta vidare med Bio Skandia med något annat?
– Vi kommer att fortsätta arbeta med dem. De har räknat på att restaureringen kommer att kosta många miljoner, och vi kommer fortsätta hjälpa dem att få in de medel som behövs.
Just nu berättar Benjamin Samuelsson att energin ligger på att få ut kampanjen i alla hörn, därefter ska de börja planera något ännu större.
Auktionen pågår endast mellan den 18 september och 2 oktober, vilket Benjamin Samuelsson säger sig bero på dagens reklamsamhälle och hur svårt det är att få personer att engagera sig.
– Vi har valt ett kort kampanjfönster för att skapa en känsla av brådska och engagemang. Den tidsbegränsade aspekten ökar engagemanget, eftersom folk känner att de måste buda nu istället för att vänta.
På två dagar har Tradera-sidan haft cirka 6 500 klick och budgivningen är idag uppe i 491 500 kronor, berättar Benjamin Samuelsson.
Vendela Burman
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.