• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

23 Sep 2024

Cadillac ska rädda Bio Skandia

Kan en elektrisk Cadillac komma till eskort när Bio Skandia i Stockholm ska återupprättas till sin forna glans? De tänker sig i alla fall kommunikationsbyrån +1.

Byrån har utvecklat idén att auktionera ut en Cadillac Lyriq EV.

– Idén att kombinera en bilauktion med en insamlingskampanj för biografen kom från behovet att uppmärksamma och stödja en viktig kulturverksamhet i Stockholm, säger Benjamin Samuelsson.

Han förklarar att Stockholms filmfestival tidigare genomfört crowdfunding-kampanjer för att samla in pengar och har även samarbetat med skådespelaren Fares Fares för att bevara biografen.

– Eftersom Cadillac var huvudsponsor för festivalen, kändes det som en kreativ lösning att auktionera ut en bil för att engagera folk och samla in pengar till Bio Skandia.

Var kommer ni att ha reklam för aktionen?
– Just nu använder vi sociala medier där kända influensers och skådespelare, som Dragomir Mrsic från Snabba Cash, hjälper till att sprida budskapet.

Benjamin Samuelsson säger vidare:

– Vi får också pressuppmärksamhet i branschtidningar och webbtidningar, samt en större annons i Dagens Nyheter. Dessutom kommer det att finnas affischer på olika platser. Alla dessa aktörer bidrar med sina ytor pro bono för att stödja insamlingen och rädda biografen.

Målet med kampanjen är att samla in så mycket pengar som möjligt för att stödja biografen och alla insamlade medel kommer att gå direkt till Bio Skandia. Pengarna kommer att användas för att restaurera biografen till sitt ursprungliga skick, baserat på de originalritningar som gjordes av arkitekten Gunnar Asplund.

Vad gäller auktionen av bilen sattes ett utgångspris på en krona, det lägsta man kan ha på auktionssidan Tradera. Så här långt har det kommit in 189 bud.

– Redan första dagen samlade vi in över 400 000 kronor.

Bilens utsida är klädd i Leander Engströms historiska änglar och har ett värde upp emot 1 miljon kronor. Benjamin Samuelsson förklarar också att kampanjen är för alla

– Kampanjen är för alla, eftersom kultur är för alla. Vi förstår att det finns en viss målgrupp som har resurser att köpa en bil värd närmare en miljon kronor, men vi ville att den skulle engagera brett ute i landet, och därför började vi budgivningen på en krona.

Kommer ni att arbeta vidare med Bio Skandia med något annat?
– Vi kommer att fortsätta arbeta med dem. De har räknat på att restaureringen kommer att kosta många miljoner, och vi kommer fortsätta hjälpa dem att få in de medel som behövs.

Just nu berättar Benjamin Samuelsson att energin ligger på att få ut kampanjen i alla hörn, därefter ska de börja planera något ännu större.

Auktionen pågår endast mellan den 18 september och 2 oktober, vilket Benjamin Samuelsson säger sig bero på dagens reklamsamhälle och hur svårt det är att få personer att engagera sig.

– Vi har valt ett kort kampanjfönster för att skapa en känsla av brådska och engagemang. Den tidsbegränsade aspekten ökar engagemanget, eftersom folk känner att de måste buda nu istället för att vänta.

På två dagar har Tradera-sidan haft cirka 6 500 klick och budgivningen är idag uppe i 491 500 kronor, berättar Benjamin Samuelsson.

Vendela Burman

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

kampanj

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-03, 10:18

Kampanjen som ska lansera Simona Mohamsson (l)

Liberalerna kör igång en kampanj som ska göra partiledaren Simona Mohamsson mer känd. I kampanjen döps Simona Mohamsson om till bland annat ”Skolsson”. ”Mobilförbudsson”, ”Möjlighetsson”, ”Borgerligsson” och ”Knäckgängensson”.

kampanjpolitikval 2026
2025-10-14, 12:53

Lasse Åberg fixar banankontakt med unga för Del Monte

Den internationella livsmedelsjätten Del Monte testar om en 85-årig Lasse Åberg kan få unga att äta mer frukt i Sverige.

kampanj
2025-09-29, 12:05

Pressbyrån vill flytta Kanelbullens dag – startar ”fackförbund”

Pressbyrån startar med hjälp av sin reklambyrå Åkestam ett fiktivt fackförbund. Syftet är att flytta Kanelbullens dag från till en vardag. Och få till en snackis.

kampanj
2025-09-23, 05:59

Prime receptbelägger Sverige

Med hjälp av sin byrå Prime kör Visit Sweden igång en kampanj där Sverige marknadsförs ”på recept”. Flera läkare stöttar kampanjen.

kampanj
2025-08-05, 08:22

Vattenfall vill skapa snackis med sjösnacks

Vattenfall sjösätter med hjälp av den brittiska skådespelaren Samuel L. Jackson och byrån Nord DDB snacks för att få till en snackis om havsbaserad vindkraft och livsmedelsproduktion.

energikampanjklimat
2025-06-26, 12:55

Kampanjar med hundkött i Almedalen

Aktivister bjuder på smakprov av ”hundkött” från Gotlands ekologiska hundfarm.

almedalen 2025kampanj
2025-06-26, 10:51

Tiktok kör svensk sommarkampanj

Tiktok kampanjar om hudcancer och solsäkra vanor.

kampanj
2025-06-25, 10:22

Almedalen får välbefinnandekarta

En karta ska guida till platser som främjar välbefinnande mitt i Almedalsbruset.

almedalen 2025kampanj
2025-06-25, 10:05

ChildX groomar politiker i Almedalen

Barnrättsorganisationen ChildX kör grooming-kampanj i Almedalen.

almedalen 2025kampanj
2025-06-13, 07:33

Visita och Företagarna matkrigar i Almedalen

Besöksnäringens branschorganisation Visita och organisationen Företagarna går till attack mot en gemensam fiende under Almedalsveckan.

almedalen 2025kampanjopinionsbildning
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering –…
  • Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om…
  • Sex nya i SDs styrelse
  • Sara Skyttedals nya jobb

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram