Trots byggkrisen bor enligt Boverket nio av tio svenskar i kommuner med bostadsbrist. För att klara bostadssituationen måste 67 000 nya bostäder byggas per år fram till 2030, enligt Boverkets beräkningar. Enligt nuvarande prognos kommer endast 17 500 bostäder att byggas under 2024. Mot denna bakgrund har NewsMachine undersökt hur problematiken speglas i media genom att undersöka förekomsten byggkris, bostadsbrist och marknadshyror i rapporteringen under de senaste två åren. Inte minst då marknadshyror ofta lyfts fram som ett sätt att få fart på bostadsbyggandet.
Bostadsbrist är det fenomen i sammanhanget som uppvisar klart flest omnämnanden och antalet ligger på en tämligen jämn nivå under hela perioden. Det går också att ana ett visst samband mellan rapporteringen kring bostadsbrist och marknadshyror. Att det skulle vara någon byggkris går dock inte att utläsa av medierapporteringen under 2022. Undantaget är i oktober då vi får ett mindre antal artiklar som talar om en annalkande byggkris. I juni 2023 blir byggkrisen en realitet även i medierapporteringen då branschorganisationen Byggföretagen går ut och begär krishjälp från regeringen. Därefter förekommer byggkris betydligt flitigare i publiciteten, och under senaste månaderna förekommer det mer frekvent än marknadshyror i rapporteringen. Under den perioden ser man också tydligare hur dessa tre fenomen är kopplade till varandra i rapporteringen.
– Med tanke på bostadsfrågans betydelse för samhällsutvecklingen i stort är det anmärkningsvärt att den mediala uppmärksamheten inte är större, inte ens publiciteten kring bostadsbrist når upp till några större volymer. Inte heller verkar frågan ligga särskilt högt på den partipolitiska agendan, åtminstone är det inget som går att utläsa från medierapporteringen. Varför är det svårare att svara på. Rimligen borde partierna tävla om att lansera förslag som kan lösa bostadsbristen och öka byggandet. I stället drivs debatten främst av intresseorganisationer som Byggföretagen, Hyresgästföreningen och Timbro. De senare tycks se den rådande situationen som ett tillfälle att marknadsföra marknadshyror som en universallösning, säger Henrik Zettergren, analyschef på NewsMachine.
NewsMachine undersöker varje vecka medierapporteringen för olika personer, områden eller frågor i Dagens Opinions prenumererade veckomagasin Veckans Brief
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.