Pr-konsulten Micael Bindelfeld frontar byråorganisationen Komms uppmärksammade kampanj Kavla upp, som ska få fler svenskar att vaccinera sig. Men hans byrå Bindefeld är inte ens medlem i Komm. ”Han drog in pengarna”, säger Komms ordförande Helena Westin.

Kampanjen Kavla upp bygger på bilder på runt 50 kända personer med uppkavlade ärmar. Den har fått mycket medieuppmärksamhet. Bland annat fick kampanjen första sidan på Dagens Industri och kampanjen har också uppmärksammat av medier som TV4.

–   Det är nog första gången det har stått om Komm i Damernas Värld, säger Helena Westin.

Medier som Bonnier, Clear Channel, JC Decaux och Shibsted har även gett rabatter på reklamutrymme.

–  Medierna har ställt upp jättebra, dock gäller det inte så mycket plattformarna (Google och Facebook) ännu, vi jobbar på det.

Reklambranschtidningen Resumé drog också sitt strå till stacken och skrev en längre hyllande artikel, där Micael Bindefeld var talesperson och bland annat fick säga:

”Jag har arbetat med det här dygnet runt i tre månader. Håret reser sig på armarna och jag får en klump i halsen bara genom att prata om detta. Jag blir berörd av engagemanget från så många människor, det känns unikt att så många personer från olika delar av samhället vill samma sak. Det känns som om vi har skapat en rörelse”.

Artikeln var ”lite olycklig”, säger Helena Westing och utvecklar:

– Den artikeln speglade en sida av denna mångsidiga kampanj, säger Helena Westin, som berättar att det tunga arbetet med kampanjen har gjorts av Nord DDB och The Amazing Society tillsammans Nina Friman,  Anna Boberg, Tobias Bergenwall med flera  på Nord DDB samt Matilda Hansson, Sara Petersson, Tobias Franzén med flera på The Amazing Society) medan reklamaren Björn Rietz har varit kreativ chef för hela kampanjen.

– Vi har lagt jättemycket kraft på det vi reklambranschen skulle kalla produktionsvärde. Och i stället för att konkurrera har byråer korsbefruktat varandra.

Helena Westin lägger till:

– Sedan har vi inget klockrent erbjudande inom Komm för byråer inom event och pr. Men jag är säker på att Bindefeld kommer att bli medlem efter det här, säger Helena Westin med ett digitalt leende.

Helena Westin påpekar också att Micael Bindefeld har dragit in pengar till kampanjen, hittills 10 miljoner kronor.

– Så han har varit central. Men Kavla Upp har ett team som spänner över fem discplinbyråer och med över 50 personer som har jobbat med det här på sin fritid. De kommer naturligtvis att få ett symboliskt arvode.

Bindefeld kan också sägas ha utfört den första fasen av kampanjen, den förtjänta pr-delen.

Nästa steg är en kampanj i sociala medier där budskapet ska spridas organiskt och med hjälp av byrån The Amazing Society.

– Det har redan kommit i gång när förebilderna som är med i kampanjen har börjat lägga ut sina bilder.

Sedan väntar det tredje steget, som är hemmaplan för Komm: en reklamkampanj.

– Det blir kronan på verket med annonser i tidningar, TV4, utomhus och så klart digitalt all over.