Centerpartiets förslag går ut en grön bilpremie på 30 000-50 000 kronor till konsumenter som köper en bil som släpper ut mindre än 50 gram per kilometer.
– Det finns redan pengar i budgeten för miljöbilpremie men hur den ska utformas det kommer regeringen ta ställning till på grundval av remissomgång som har varit, säger miljöminister Andreas Carlgren till Dagens Opinion.
Varför kommer det här förslaget den här veckan. Bil Sweden har uppvaktat dig i åratal med kravet på en miljöbilpremie?
– I själva verket är det så att regeringen har haft explosionsartad ökning av miljöbilar så det är stor framgång som vi har haft på området. Det är klart att det alltid finns lobbyister som vill ha pengar från statskassan. Vi har inte alltid böjt oss för deras krav. Det har svenska folket tjänat på, säger Andreas Carlgren.
Bertil Moldén anser att socialdemokratiska regeringen hade varit lättare att ha göra med än Alliansen med Andreas Carlgren som miljöminister.
– Det här förslaget som premierar billar som släpper under 50 gram per kilometer gagnar bilar med två säten. Större bilar för familjer som har tre barn eller flera klarar inte av det här kravet. Carlgren straffar barnfamiljer, säger Bertil Moldén.
Han fortsätter:
– Jag har ingenting emot långsiktiga regler som är i samklang med EU-lagstiftningen men detta ser jag som någon kortsiktig och att det blir lika misslyckat som satsning på etanolbilar. Miljontals kronor har spenderats bara på certifieringen av etanbilar och pumpar. Nu försvinner etanolbilen.
Bertil Moldén hoppas nu på överläggningar med regeringen om hur dess nya miljöbilpremie ska utformas.
Tonchi Percan
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

