Arlas kommunikationschef Gunnar Gidefeldt, som tidigare jobbat som kommunikationschef på TV4, laddar upp inför kvällens Uppdrag granskning i SVT.
Han har startat bloggen Gunnars blogg och satt folk på att live-twittra under sändningen i kväll.
– Bloggen är ett sätt för oss att göra lite annorlunda betraktelser, en röst för externa och lika mycket interna ögon.
Varför kör du bloggen i eget namn?
– Då kan jag ha en personlig vinkel på saker och ting på vad som händer i mejeribranschen och olika typer av frågor.
– Då kan jag ha en personlig vinkel på saker och ting på vad som händer i mejeribranschen och olika typer av frågor.
I kväll vill Gunnar Gidefeldt "visa hur spelet går till".
– De (Uppdrag granskning) är på oss mycket för att vi håller på med kriskommunikation. Det är exakt vad de själva gör. Inför kvällens sändning hade de skickat ut programmet till 15 journalister utan att säga till oss. Så vi har fått svara på frågor om programmet innan det har sänts.
Gunnar Gidefeldt kommer att på sin blogg berätta att Uppdrag granskning bygger sin story på Arlas interna utredning.
– Vi har inget emot att bli granskade, men alla skulle tjäna på att de som granskar gör det på ett korrekt sätt. Uppdrag granskning undviker hela tiden att hänvisa att de bygger sin story på vår utredning, som de har kommit över. De säger att vill skydda sina källor, men de avslöjade själva sin källa i första kontakten de tog med oss.
Hur gick det till, var det ett misstag?
– De var slarviga. De ställde en fråga som vi visse att bara några få personer kände till och då förstod vi direkt vilken källa de hade haft.
Vad hände med läckan?
– Det säger jag inte. Det intressanta är hur Uppdrag granskning undviker att berätta det som hade förstört deras story.
– Det säger jag inte. Det intressanta är hur Uppdrag granskning undviker att berätta det som hade förstört deras story.
Får ni i programmet berätta att deras granskning bygger på er internutredning?
– De har agerat som de har hittat något unikt och har kontinuerligt vägrat att lyssna på oss. Det är jättemärkligt. Och det blir absurt att sitta i medierna och försvara sin egen utredning.
Vad hoppas ni uppnå med att live-twittra under programmet?
– Vi utgår från att en massa saker inte blir berättade så vi kommer att tillföra fakta samtidigt.
Vilka pr-konsulter anlitar ni?
– I allting hur vi bygger vår story, utgår vi från oss själva.
Varför kan du inte berätta vilka pr-konsulter ni jobbar med?
– Jag ser inget skäl till det. Då blir det fokus på det i medierna i stället. Det är inget vi vill diskutera.
Uppdrag granskning berättar på sin sajt att redaktionen har granskat Arlas fakturor från 2014 och i kväll "kan avslöja att Arla Sveriges verkställande direktör, Henri de Sauvage Nolting, tog med sin hustru på en resa till Paris, något som bönderna fick betala för."
Den 1 december, 2015, försökte Henri de Sauvage Nolting förekomma granskningen genom att gå ut i en debattartikel på Dagens Industri där jan berättade om allt för dyr representation, bjudmiddagar och golf.
Dagens Opinion har sökt Uppdrag gransknings ansvariga utgivare.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.