– Vi har varit i Almedalen under flera år och ville göra något nytt. Samtidigt vet vi att det sker1 800 seminarier och då behövs nya grepp, säger Inger Myresten, kommunikationschef för Arla Foods.
Tankearbetet, som gjordes tillsammans med Progress, ledde fram till att det krävs två saker för att sticka ut i Almedalen.
– Kampanjen behöver fylla ett behov och vara unik. Vi vet hur svårt det är att få fram en frukost i Almedalen och vad vi vet har inte detta gjorts förut.
De 500 personerna är ett urval av riksdagsledamöter, journalister, anställda på olika organisationer och en del övriga politiker. Så frågan är vad de har för gemensam Arla-nämnare?
– Att de gillar Almedalen.
I frukostpaketet ligger ett budskap från Arlas ordförande Åke Hantoft.
– Budskapet vi vill lyfta fram är att Arla är bondeägt och att vi erbjuder naturliga och ekologiska frukostar.
I frukostpaketet serveras mjölk, yoghurt, ost, smör, fralla och Expressen.

Riskerar inte kombinationen att orsaka en hjärtinfarkt hos den redan stressade Almedalsbesökaren?
– Absolut inte. Man ska äta varierad kost i lagom mängder. Frukost är en viktig start på morgonen. Och Expressen är den enda dagliga Almedalstidningen.
 
Mjölkpaketens färg varierar efter partiernas dagar, blå lätt för (m) och (f), röd standard för (s) och (v), grön mellan för (mp) och (c). Men Sverigedemokraterna då?
– De har sin dag på nu på söndag, men kampanjen sträcker sig måndag-fredag. Annars hade de fått en av våra färger.

När hamburgerkedjan Max delade ut lunchkuponger till riksdagen efter att restaurangmomsen hade sänkte uppstod en debatt om bestickning. Hur tänker ni där?
– Självklart har vi reflekterat över det. Vår bedömning är att risken inte finns. Almedalen är Almedalen. Man ska se det som en bred kampanj med glimten i ögat.

Vad kostar kampanjen?
– Jag har det inte i huvudet nu. Men frukost får vi för 30 kronorstyck. Så har vi skolungdomar som delar ut den. Det här är en väldigt enkel kampanj.