Den första delen av reklamoffensiven inleds nu med en kampanj för 15 miljoner kronor i större dagstidningar som Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Aftonbladet samt tv-kanaler som TV4, Kanal 11 och Kanal 7.
 
– Vi genomför en rad olika utvecklingsprojekt som vi vill berätta om. Innehållet i kampanjen är våra kundlöften som vi vill portionera ut, säger Arbetsförmedlingens informationschef Greta Svensson.
Utvecklingsprojekten handlar om saker som förbättrad teknik och service och en större enhetlighet.
– År 2008 slog samman myndigheterna, men vi har haft en del olikheter i landet sedan länsarbetsnämndernas tid. Vi har jobbat mycket med att jämna ut olikheterna. Det vill vi berätta om. Ju bättre vi kan berätta vad vi har att erbjuda, desto mer effektiva blir vi när arbetsgivare och arbetssökande vet vad vi kan hjälpa till med.
I den första omgången presenterar Arbetsförmedlingen om två kundlöften.
– Vi berättar om våra öppettider och rekryteringsträffar. I höst fortsätter vi och presenterar fler kundlöften.
Reklambyrån Lowe Brindfors har gjort reklamen. Springtime agerar pr-byrå.