Kampanjen har temat ”Ingen tjänar på könsdiskriminerande reklam” och uppmärksammar könsdiskriminerande och sexistisk reklam. Kampanjen består av seminarier, utomhusannonser, informationsmaterial och en lathund för reklamare, som kan hämtas här.
Själva reklamdelen består av annonser för utomhustavlor, även rörliga, där överdelar och underdelar av män och kvinnor visas stereotypt i syfte att väcka tankar hos dem som ser reklamen.
”Att sex säljer är en myt som överlevt sig själv. Forskning visar tvärtom att inslag av sex och oetisk reklam i själva verket har motsatt effekt för avsändarens varumärke. Genom denna kampanj hoppas vi att än fler tar till sig detta och skapar mer jämställd och schysst kommunikation”, skriver Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressutskick.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...