Oberoende av varandra har Arla och Alpro kommit fram till att frukosten, innan den typiska Almedalsbesökaren hunnit utsättas för dagens bombardemang av budskap, är ett bra tillfälle att bilda opinion kring de egna produkterna. Arla och dess pr-byrå Progress budar ut frukostlådor till 500 särskilt utvalda personer. Alpro serverar 1 000 frukostar måndag, tisdag och onsdag på Wallers plats i Visby.
– Det är första gången Alpro är med i Almedalen. Budskapet är att det går att få ut 7,6 gånger mer med växtbaserade produkter än med animaliska med samma förbrukning av naturresurser, säger Petter Holmberg, konsult på Grayling.
Alpro delar ut frukostyoghurt i bägare med markeringar som visar nivåer för mängd animaliskt och växtbaserat med samma förbrukning av naturresurser och en broschyr som berättar om hur siffran 7,6 räknats fram efter vattenåtgång, landåtgång och CO2-utsläpp. Detta avhandlas även under att seminarium tillsammans med WWF på torsdag.
– Generellt vill Alpro påverka beslutsfattare och opinionsbildare inom kost och näring och folk som fattar beslut inom offentliga sektorn. Det viktigaste i år är att sätta växtbaserad produktion på kartan.

Vad tycker ni om att Arla också tar ett grepp om frukosten?
– Det är intressant, vårt budskap är ju att vårt alternativ är så pass mycket mer hållbart.  Så erbjuder vi alla frukost, medan de har valt ut några. Annars vet jag inte om jag tycker så mycket, säger Peter Holmberg.