Under fem veckors tid ska parterna duellera i bloggform. Varje vecka diskuteras ett ämne som rör arbetsmarknaden, som exempelvis a-kassa, kollektivavtal och arbetslöshet.
– Det här är viktiga frågor för alla, men de får inte så stort utrymme som de förtjänar i media. Folk är inte heller så insatta i frågorna, och vi märker att även vissa journalister beskriver problemen på fel sätt. Vi vill genom det här fördjupa kunskaperna och visa hur viktiga frågorna är, säger Karin Bäcklund, ansvarig för sociala medier på Almega.
Först ut är Almega som startar upp veckans tema, kompetensutveckling. På det inlägg som Almega skriver ska Unionen sedan svara, och så fortsätter det under hela veckan.
– Blir det här framgångsrikt kanske vi fortsätter med det i höst, säger Karin Bäcklund.
Men hur ska ni få folk att intressera sig för det här?
– Vi hoppas kunna göra det genom att använda ett språk som är lite mer förståeligt än det som annars brukar användas i media, och genom att gå djupare i dessa frågor. Vi vill visa på varför vi, Almega, tycker så här. Vi gillar individuell lönesättning, lokal lönebildning, men varför?
Får folk utse en vinnare?
– Nej, vi har inte tänkt så utan vi hoppas båda vinner.
Från Almegas kant är det vdn Jonas Milton samt de näringspolitiska experterna Fredrik Voltaire, Håkan Eriksson och Marie Silfverstolpe som deltar i duellen.
Ämnena som avhandlas är:
• Vecka 21: Kompetensutveckling (Almega startar)
• Vecka 22: Socialförsäkringar/a-kassa (Unionen startar)
• Vecka 23: Arbetsmiljö/balans i tid/stress (Almega startar)
• Vecka 24: Svenska modellen/kollektivavtal (Unionen startar)
• Vecka 25: Arbetslöshet och matchningsproblematik (Båda startar samtidigt)