– Med #hejfacket vill vi uppmana facken att föra en konstruktiv dialog med oss istället för att låtsas som att vi skulle vara motståndare till något vi i själva verket accepterar. Det vinner ingen på, i synnerhet inte fackens medlemmar, berättar Almegas kommunikationschef Cecilia Wassaether.
Kampanjen ska gå sociala medier och pekar på en infosida på Almega.se där Almega lägger ut texten:
”Vi vill visa att vi, trots vad vissa fackliga motparter menar, accepterar en låglönesatsning men den måste ligga inom det så kalla de märket. Precis som alla andra avtal som tecknats under denna avtalsrörelse”.
Almega ger sin syn på konflikten med de två förbunden:
”Två förbund inom 6F, Fastighetsanställdas Förbund samt Seko, har varslat om strejk inom Almega Tjänsteförbundens avtalsområden. Det är varsel som kommer slå väldigt hårt mot svensk exportindustrin och jobben men också mot allmänheten om tågstrejken träder i kraft.
Grundkonflikten handlar om att dessa två förbund vill tvinga fram en extra hög lönenivå utöver märket, premiera de egna medlemmarna högre än andra fackliga förbund och utmana den modell som både näringsliv och fackförbund enats om.”
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...