
Det är så kallade avatarer som deltar som extra kongressdeltagare i tryckt och rörligt material, bland annat i tre filmer som inleder tre delar av kongressen. Ai-avatarerna är framtagna av byrån Graphera.
– IF Metalls medlemmar är med i den tekniska utvecklingen varje dag på jobbet. Men även i vårt kommunikationsarbete vill vi vara i framkant i det senaste. Särskilt artificiell intelligens har på kort tid tagit stora kliv framåt och vi vill vara med på den resan, berättar Joanna Abrahamsson, kommunikationschef på IF Metall, via mejl.
Hon ser flera fördelar med att använda konstgjorda människor i den fackliga kommunikationen:
– Man kan vara mer kreativ med ai-karaktärer; klä om dem, sätta dem i nya situationer och så vidare. Det är knepigare med riktiga människor. Det kräver resor, nya fototillfällen, någon kanske byter jobb och inte längre representerar IF Metall. Då kan man inte använda bilderna mer.
– Igenkänningen finns där ändå med ai för att de är skapade utifrån vår medlemskår, våra branscher, jämställdhet och mångfald.
– Flera på kongressen har trott att det är riktiga personer för att de ser äkta ut. Det känns som man har träffat dem för att de ser ut som vårt folk.
– Samtidigt är vi transparanta med att det är ai, det är inget vi döljer.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.