• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

29 Mar 2012

A non smoking generation snor pr-byrås namn för sin ungdomsbyrå

Agera kallas landets ”yngsta reklambyrå” och syftar till att låta barn och unga hjälpa till i A Non Smoking Generations arbete med att motverka ungas tobaksanvändning. – Vi fick ofta frågan från ungdomar om hur de kan göra för att påverka, för de blir ganska upprörda och vill vara delaktiga.

Agera kallas landets ”yngsta reklambyrå” och syftar till att låta barn och unga hjälpa till i A Non Smoking Generations arbete med att motverka ungas tobaksanvändning.
– Vi fick ofta frågan från ungdomar om hur de kan göra för att påverka, för de blir ganska upprörda och vill vara delaktiga. Men vi är ingen medlemsorganisation och kan därför inte ha några medlemmar, säger Hanna Broberg, inspiratörsansvarig på A Non Smoking Generation.
 
Då kom idén om att starta en reklambyrå, där ungdomar kan hjälpa företag som stödjer A Non Smoking Generations vision om en tobaksfri generation.
– Vi tror att unga lyssnar mer på sina jämnåriga, än vuxna. Det är lättare att få ungdomar att välja bort tobak om de får höra det från en i deras ålder.
 
Byrån har redan fått sitt första uppdrag, från tidningen Frida. Uppdraget är att ta fram en sida i tidningen som handlar om hur man får unga att antingen sluta använda tobak eller inte börja alls.
 
Hur ser upplägget ut?
– Antingen raggar vi upp egna kunder eller skickar man in uppdrag till oss. Nu har vi fått Frida som första kund. Sedan får kidsen komma med sina idéer i ämnet, som vi sedan bollar med dem. Slutligen väljer vi ut den bästa idén, som då får göra sidan, säger Hanna Broberg.
 
Några fasta medarbetare har byrån inte, utan vem som helst som gillar Facebook-sidan, skickar in idéer eller engagerar sig på annat sätt, kan säga sig jobba där.
– Just nu har vi 83 personer som gillat, säger Hanna Broberg.
 
Organisationens målgrupp är barn och unga i åldern 12 till 18, men Hanna Broberg säger att alla är välkomna till Agera.
– Det beror helt på vem som kommer med den bästa idén.
 
Får man betalt?
– Nej, vi är ju en ideell organisation, belöningen är att man blir publicerad i exempelvis Frida, den här gången. Priset är ära.
 
Men det finns dock ett problem. Namnet Agera är nämligen redan upptaget – av pr-byrån Agera. Det innebär med andra ord att pr-byrån kan börja förknippas med reklambyråns arbete. Men på Agera pr ser man ännu inte allvarligt på det.
– Vi tar det med ro. Vi är ju inte heller de första som kallar vårt företag för Agera, utan det finns bland annat ett företag som sysslar med säljträning. Man får räkna med det lite grann, säger byråns grundare Michael Falk.
 
Hanna Broberg på A Non Smoking Generation är inte medveten om namnkrocken.
– Det hade jag faktiskt ingen aning om, det var lite klurigt.
 
Kollade ni inte upp innan?
– Nej, i och med att det inte är ett företag utan en intresseorganisation. Jag har inte heller varit inblandad i detta, utan det är generalsekreteraren, så jag kan inte riktigt uttala mig om det. Men det måste vi kolla upp.
 
Ardalan Samimi

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

lobbyingStor

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-08, 13:09

Svensk PR: Lobbyregistret inte rätt väg att gå

Branschorganisationen Svensk PR ser stora brister med det föreslagna upplägget.

lobbyingpolitik
2025-05-08, 10:12

Precis kritiserar förslaget om lobbyregister

Ett lobbyregister riskerar att hämma det demokratiska samtalet, enligt Precis.

lobbyingpolitik
2025-05-06, 15:37

IOGT-NTO gör tummen upp för lobbyregister

Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO är tidigt ute och gör tummen upp med en brasklapp för det lobbyregister som inynskommittén förväntas presentera på torsdag.

lobbyingopinionsbildningpolitikpr
2025-05-06, 09:28

Förslag på lobbyregister kommer

Den parlamentariska ”insynskommittén” kommer att på torsdag presentera förslag på ett svenskt lobbyregister, enligt läckor till Dagens Nyheter.

lobbyingpolitikpr
2025-04-16, 23:59

S sätter press på lobbyisternas – och Svenskt Näringslivs opinionsbildning

Inför partikongressen 28 maj – 1 juni 2025 tydliggör Socialdemokraternas sin syn på lobbyregister och branschförbundet Svenskt Näringslivs finansiering av sin opinionsbildning.

lobbyingopinionsbildningpolitik
2025-02-14, 15:55

Stormig Miljömålsberedning får kritik från alla håll

Miljömålsberedningen var oense i flera tunga frågor och resultatet, hur Sverige ska leva upp till sina åtagande vad gäller upptag och utsläpp och biologisk mångfald, får kritik från alla håll och kanter.

lobbyingopinionsbildning
2025-02-12, 22:19

Lumo-konsulter indragna när Region Stockholm polisanmäls

UPPDATERAD. En man har polisanmält Regions Stockholms styrelse, och ytterst finansregionrådet Aida Hadžialić (s) för trolöshet mot huvudman för upphandlingen av ett nytt journalsystem à 10-12 miljarder kronor. Två tunga konsulter på public affairs-byrån Lumo Advice nämndes i samtalen med polisen, berättar anmälaren som vill vara anonym.

Affärerlobbyingpr
2024-09-03, 12:42

Norwegian hyllar Moderaternas fimpning av flygskatten

Den moderatledda regeringen avskaffar flygskatten. Flygbolaget Norwegians koncernchef hyllar regeringens infrastrukturminister.

infrastrukturlobbyingopinionsbildningpolitik
2024-02-21, 13:35

Statlig utredare jobbar som pa-konsult

När regeringen utnämnde en utredare till en utredning om elmarknadens utformning framgick inte att personen i fråga jobbar som public affairs-konsult på en byrå i Stockholm.

energilobbyingpolitik
2024-02-14, 10:39

Oatly gas-pressar regeringen via Mette Frederiksen (s)

UPPDATERAD. Den svenska havrekoncernen Oatly går över sundet till Danmark för att sätta press på den svenska regeringen att minska metanutsläppen från jordbruket.

lobbyingopinionsbildning
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Tre petar två tungviktare
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram