Agera kallas landets ”yngsta reklambyrå” och syftar till att låta barn och unga hjälpa till i A Non Smoking Generations arbete med att motverka ungas tobaksanvändning.
– Vi fick ofta frågan från ungdomar om hur de kan göra för att påverka, för de blir ganska upprörda och vill vara delaktiga. Men vi är ingen medlemsorganisation och kan därför inte ha några medlemmar, säger Hanna Broberg, inspiratörsansvarig på A Non Smoking Generation.
Då kom idén om att starta en reklambyrå, där ungdomar kan hjälpa företag som stödjer A Non Smoking Generations vision om en tobaksfri generation.
– Vi tror att unga lyssnar mer på sina jämnåriga, än vuxna. Det är lättare att få ungdomar att välja bort tobak om de får höra det från en i deras ålder.
Byrån har redan fått sitt första uppdrag, från tidningen Frida. Uppdraget är att ta fram en sida i tidningen som handlar om hur man får unga att antingen sluta använda tobak eller inte börja alls.
Hur ser upplägget ut?
– Antingen raggar vi upp egna kunder eller skickar man in uppdrag till oss. Nu har vi fått Frida som första kund. Sedan får kidsen komma med sina idéer i ämnet, som vi sedan bollar med dem. Slutligen väljer vi ut den bästa idén, som då får göra sidan, säger Hanna Broberg.
Några fasta medarbetare har byrån inte, utan vem som helst som gillar Facebook-sidan, skickar in idéer eller engagerar sig på annat sätt, kan säga sig jobba där.
– Just nu har vi 83 personer som gillat, säger Hanna Broberg.
Organisationens målgrupp är barn och unga i åldern 12 till 18, men Hanna Broberg säger att alla är välkomna till Agera.
– Det beror helt på vem som kommer med den bästa idén.
Får man betalt?
– Nej, vi är ju en ideell organisation, belöningen är att man blir publicerad i exempelvis Frida, den här gången. Priset är ära.
Men det finns dock ett problem. Namnet Agera är nämligen redan upptaget – av pr-byrån Agera. Det innebär med andra ord att pr-byrån kan börja förknippas med reklambyråns arbete. Men på Agera pr ser man ännu inte allvarligt på det.
– Vi tar det med ro. Vi är ju inte heller de första som kallar vårt företag för Agera, utan det finns bland annat ett företag som sysslar med säljträning. Man får räkna med det lite grann, säger byråns grundare Michael Falk.
Hanna Broberg på A Non Smoking Generation är inte medveten om namnkrocken.
– Det hade jag faktiskt ingen aning om, det var lite klurigt.
Kollade ni inte upp innan?
– Nej, i och med att det inte är ett företag utan en intresseorganisation. Jag har inte heller varit inblandad i detta, utan det är generalsekreteraren, så jag kan inte riktigt uttala mig om det. Men det måste vi kolla upp.
Ardalan Samimi
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.