”Prognosen för att årets Almedalsvecka kommer att kunna genomföras ser dyster ut. Flera regioner signalerar att tidplanen för vaccinationen kanske inte håller. Folkhälsomyndigheten har flaggat för att restriktionerna mot samlingar kommer att ligga kvar till sommaren. Nya restriktioner diskuteras inför en eventuell tredje våg”, skriver byrån i ett utskick.

A Beautiful Soup har därför landat i att rekommenderar sina kunder ”att hitta alternativ till Almedalen 2021”.

Själv kommer Beautiful Soup att anordna Stadsutvecklingsdagarna365, som består av seminarier och rundabordssamtal. Även 2020 körde byrån ett liknande upplägg.

”Med tillägget 365 markerar vi att arenan är öppen året om, inte bara under en vecka i juli då vi tror att målgrupperna nog passar på att ta semester detta år. Med Stadsutvecklingsdagarna365 blir det Almedalsvecka hela året, kommenterar A Beautiful Soups vd Emelie Löthgren.

Byrån räknar med att kunna göra affärer genom att hjälpa till att anordna seminarier och även få nya uppdrag från kunder ”som tycker vår kanal är spännande”.

Hur påverkar det Almedalsveckan om alla börjar köra veckan året runt i egen regi?
 – Ja, men när merparten är vaccinerad och vi kan börja träffa varandra som vanligt så kommer folk ha ett uppdämt behov av att träffas på riktigt, och då är ju Almedalen perfekt, men det blir ju inte i år.