– Det viktigaste för oss är att få Stefan Löfven vald till statsminister, säger Peter Kennerfalk.
Han är facklig-politisk ombudsman på 6F och ansvarig för valarbetet som de fem LO-förbunden kickat igång ett helt år innan riksdagsvalet. Genom samtal ute på arbetsplatserna med medlemmarna siktar facken på att byta ut den borgerliga regeringen mot en socialdemokratisk.
– Vi ska få alla våra fackliga förtroendevalda att jobba ute på arbetsplatserna och föra egna samtal, med enklare underlag, med sina medarbetare, säger Peter Kennerfalk.
Fokus för samtalen blir tre frågor som 6F identifierat som viktiga för medlemmarna. Det är ”ordning och reda på arbetsmarknaden”, bostäder och infrastruktur.
– Det är våra viktigaste frågor, som vi ser ska skapa både fler jobb men också en bättre arbetsplats för våra medlemmar. All kommunikation från våra förbund kommer att kretsa kring dessa tre områden. Eftersom det inte är några huvudavtalsförhandlingar nästa år är vi väldigt trygga med att det blir fokus på dem, säger Peter Kennerfalk.
6F ska hjälpa till i samtalen genom att ta fram olika ”stödord” för de fackligt förtroendevaldas samtal.
– Ska man exempelvis prata ordning och reda, så får man ett antal stödord som den enskilda kan bygga sin berättelse på. För det handlar ju om hans eller hennes berättelse, inte vår. Det ska handla om varför Kalle Karlsson vill byta regering.
Varför vill ni byta regering?
– Väldigt enkelt. Vi vet av erfarenhet att våra medlemmar har fått det sämre. Färre har tillsvidareanställningar, fler osäkrare anställningar, jobben säljs ut. Arbetsmarknadens förutsättningar har försämrats på ett tydligt sätt. Vi ser hur löneutvecklingen stannat av, vilket innebär att skatteintäkterna på lång sikt sjunker, därigenom får vi sämre kommunal service. Hela välfärdssektorn försämras.
– Väldigt enkelt. Vi vet av erfarenhet att våra medlemmar har fått det sämre. Färre har tillsvidareanställningar, fler osäkrare anställningar, jobben säljs ut. Arbetsmarknadens förutsättningar har försämrats på ett tydligt sätt. Vi ser hur löneutvecklingen stannat av, vilket innebär att skatteintäkterna på lång sikt sjunker, därigenom får vi sämre kommunal service. Hela välfärdssektorn försämras.
Peter Kennerfalk menar att om utländska företag tillåts konkurrera med svenska om löner och arbetsvillkor för anställda, så kommer de svenska företagen att drabbas.
– Vi kräver svenskt kollektivavtal på svenska arbetsmarknaden. Om utländska företag ska vara med och konkurrera, då blir det tufft om de ska upprätthålla lönenivån.
Men alla av fackens medlemmar vill dock inte ha en socialdemokratisk regering, vilket Peter Kennerfalk är medveten om.
– Nej, men det är våra kongresser och förbundsledningar som satt detta. Vi som organisation jobbar för att byta regering, och det går via medlemmarnas valsedel. Vår uppgift är att beskriva samhället som vi ser växa fram, hur vi ser på arbetsmarknaden och utifrån det övertyga medlemmarna om att rösta på ett annat parti. Sedan vad de röstar på är upp till var och en, så klart.
Han fortsätter:
– Så har den fackliga rörelsens engagemang i socialdemokratin sett ut. Faktum är att när den fackliga rörelsen inte fungerar, då får vi inga socialdemokratiska statsministrar heller. Och det är en viktig del även i deras valrörelse. Det är lika viktigt för Socialdemokraterna som för oss att byta regering.
Vad har 6F för valbudget?
– Det går inte att uppskatta i kronor och ören, inte ens om du är en nationalekonom som Carl B Hamilton, utan vår valbudget ligger på så många olika konton. Vi har en kommunikationsenhet, både inom 6F och de olika förbunden, som i vanliga fall jobbar med kommunikation. Nu kommer vi att fokusera dessa resurser på att göra gemensamma utspel och kampanjer, därför går det inte att säga hur mycket pengar vi trycker i. Men låt oss säga att vi har runt 1 miljon som vi använder i aktiviteter, men dessa går också ut i landet till våra 26 lokala grupper.
– Det går inte att uppskatta i kronor och ören, inte ens om du är en nationalekonom som Carl B Hamilton, utan vår valbudget ligger på så många olika konton. Vi har en kommunikationsenhet, både inom 6F och de olika förbunden, som i vanliga fall jobbar med kommunikation. Nu kommer vi att fokusera dessa resurser på att göra gemensamma utspel och kampanjer, därför går det inte att säga hur mycket pengar vi trycker i. Men låt oss säga att vi har runt 1 miljon som vi använder i aktiviteter, men dessa går också ut i landet till våra 26 lokala grupper.
Anlitar ni en kommunikationsbyrå?
– Nej. Jag jobbar med själva organisationen och valarbetet, men sedan jobbar jag också parallellt med kommunikatörerna. Sedan hur de jobbar, det vet jag inte.
– Nej. Jag jobbar med själva organisationen och valarbetet, men sedan jobbar jag också parallellt med kommunikatörerna. Sedan hur de jobbar, det vet jag inte.
Vad tycker ni om tankesmedjan Katalys insats hittills? Det har ju varit lite tyst…?
– Det kan man tro, men vi har träffat Daniel Suhonen och det kommer under hösten komma ett antal rapporter, bland annat en skatterapport och en bok som skolan, fantastiskt bra material. Jag tycker att det ligger väl i linje med de åsikter vi har. Personligen är jag jättenöjd med vad de gör och man måste ju jobba också, man kan inte synas i media hela tiden, då kan det tyckas vara lite tyst. Men jag tror att det blir lite buller och bång under de närmaste månaderna.
– Det kan man tro, men vi har träffat Daniel Suhonen och det kommer under hösten komma ett antal rapporter, bland annat en skatterapport och en bok som skolan, fantastiskt bra material. Jag tycker att det ligger väl i linje med de åsikter vi har. Personligen är jag jättenöjd med vad de gör och man måste ju jobba också, man kan inte synas i media hela tiden, då kan det tyckas vara lite tyst. Men jag tror att det blir lite buller och bång under de närmaste månaderna.
UPPDATERING: I en tidigare version av artikeln sade Peter Kennerfalk att skatteintäkterna sjunker. Detta stämmer inte. Efter påpekandet förtydligar Peter Kennerfalk att det handlar om att skatteintäkterna på längre sikt sjunker om löneutvecklingen stannar av.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
