Bil Swedens vd Bertil Moldén kör själv en elbil.
 
– Under nio månader har jag kört 900 mil. Jag vet hur det är att ha räckviddsångest och inte veta om jag kommer fram innan batteriet är slut.
Under juli såldes 107 nya elbilar i Sverige. Över 80 av dessa gäller Toyota Prius nya laddhybrid.
Bertil Moldén är inte nöjd med försäljningen av elbilar.
– Det är dåligt. Men elbilar kostar 100 000 – 200 000 kronor mer att köpa och ingen vågar sätta ett andrahandsvärde på dem.
Rena elbilar har köpts av 16 privatpersoner i Sverige.
– Det krävs nog att företag som McDonalds, Ericsson eller Ikea föregår med gott exempel.
Den senaste tiden har regeringens supermiljöbilspremie på 40 000 kronor debatterats i Sverige. Norge har ett annat system och där har det sålts betydligt fler elbilar.
 
– Många av elbilarna i Norge är egentligen fyrhjuliga mopeder av märket Think som väl har gått i konkurs 3-4 gånger. Vi räknar riktiga bilar som klarar femstjärniga krocktester, men även där ligger Norge högre.
Oljelandet Norge har mer generösa regler för miljöbilar än i Sverige. Den som köper elbil i Norge slipper moms på 25 procent, får gratis el och gratis parkering.
– Vi säger att vi inte ska uppfinna hjulet på nytt utan tycker att även Sverige ska tillämpa Norges regler, plus att elbilar ska få köra i kollektivttrafikfilen.

Hur gör ni för att få regeringen att införa norska elbilspremier?
– Vi lobbar och lobbar och lobbar. Det har vi gjort minst 100 gånger. Nu ligger bollen hos regeringen och riksdagen.

Var ligger bollen?
– Vi pratar med miljödepartementet och näringsdepartementet som hänvisar till Anders Borg och finansdepartementet. V i har ingen vettig att prata med. Vi kan inte föra en dialog.