• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

06 Oct 2025

Almega kampanjar i turbulent valfråga

För opinionsbildarna har redan valåret brakat igång. Det gäller i högsta grad Almega Utbildning som river igång en kampanj mitt i en av de mest turbulenta politiska frågorna: skolan.

Oppositionen intar en hårdför linje när det gäller skolor som drivs av bolag och även Liberalerna vill snäva åt möjligheterna att som privat aktör driva skola.

Där vill Almega Utbildning ”vara en röst för Sveriges friskolor”.

Almega Utbildnings strategi är att försöka flytta fokus från diskussioner om hur skolan drivs till lyttas till en diskussion om barns faktiska behov och möjligheter.

Kampanjens slogan lyder ”En bättre skola för alla”, och den ska sätta eleven i centrum och ”rikta ljuset mot skolans verkliga utmaningar och skapa en konstruktiv dialog om hur vi kan bygga en bättre skola för alla” och skapa ”en mer nyanserad diskussion”, enligt pressinformation till Dagens Opinion.

Kampanjen riktar sig till ”alla som bryr sig om skolan, föräldrar, elever, lärare, skolpersonal och den breda allmänheten”. Kampanjen ska visa ”att problemen inte löses genom att begränsa det fria skolvalet”.

Kampanjen består bland annat av en film som visar barn i olika roller. Filmen hänvisar till kampanjsajten Enbattreskolaforalla.se. Där finns intervjuer med skolchefer och möjlighet att ”göra din röst hörd”.

– Vi vill gå tillbaka till kärnan i varför friskolorna finns: att se varje elev och, genom valfrihet, skapa möjligheter för alla barn att lyckas oavsett förutsättningar. Med kampanjen vill vi påminna om just detta och inspirera till mer konstruktiva samtal om skolans framtid, säger Andreas Mörck, vd Almega Utbildning.

Budskapet sprids både genom köpta medier, främoch organiska kanaler: film, webbplats, sociala medier och pr. Tiktok och Youtube är två av huvudkanalerna.

Köpt räckvidd är tänkt att säkerställa räckvidd på men ”kampanjen bygger också på engagemang och delning från elever, föräldrar och skolpersonal för att skapa äkta samtal”.

Bakom kampanjen ligger kommunikationsbyrån Spotlight, som har skapat både idén och utfört produktionen.

arbetsgrupp, Spotlight
Stefan Rydén
, planner och kundansvarig)
Axel Lagerbielke, strateg)
Kalle Nelson, kreatör)
Maria Wimnell, projekt- och produktionsledare)
Simon Zingerman, ad
Tommy Perhamre, digital strateg)
Erik Nilsson, copy

produktionsbolag Tinker, tailor.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Case

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-28, 14:06

Skatteverkets förundersökta rättschef vill bli justitieråd

UPPDATERAD. En förundersökning gällande brott mot tystnadsplikten har inletts mot Skatteverkets rättschef Michael Erliksson. Samtidigt söker han jobb som justitieråd i Högsta förvaltningsdomstolen.

Case
2025-11-25, 21:44

Partisekreterarna diskuterar partiernas kommunikation

Under eftermiddagen, onsdagen 26 november 2025, kommer partiernas partisekreterare att diskutera politiks kommunikation under ett digitalt möte.

Caseopinionsbildningpolitik
2025-11-11, 08:17

Tjejzonen byter identitet med PPP-byrå

Stödchatten Tjejzonen får en ny identitet med hjälp av en byrå ur nätverket PPP.

Case
2025-10-13, 12:06

Tiktok kampanjar om ungas psykiska hälsa

Tiktok kampanjar med Tim Bergling Foundation, Bris och UMO.

Case
2025-09-25, 11:11

FN utser Göteborg till hållbarhetsnav

Göteborg utses av FN till “Sustainable Lifestyle Hub”.  Det har bestämts vid FNs generalförsamling.

Case
2025-09-16, 09:26

Kvinnoorganisation tar nattklubbs-namn

Efter 27 år byter 1,6 & 2,6 miljonerklubben namn.

Case
2025-08-27, 08:51

SBAB sparkar ”illojal” influencer

UPPDATERAD. Den statliga banken SBAB sparkar en medarbetare som anses ha gjort reklam för konkurrerande produkter i sin influencerkanal.

Caseinfuencer marketing
2025-08-25, 14:39

Anmälningar mot SJ rullar in hos DO

Diskrimineringsombudsmannen (DO) fick under helgen ta emot ett flertal anmälningar mot SJ. Detta efter att SJs ordförande, Kenneth Bengtsson motiverat att företagets vd Monica Lingegård med åldersskäl.

Case
2025-08-15, 10:58

Byrån som tvättar Roger Samuelsson i Dagens Industri

När medicinteknikbolaget SHLs grundare Roger Samuelsson tar strid med Skatteverket anlitar han en av Sveriges tyngsta pr-byråer.

CaseKundrörelser
2025-06-25, 07:46

Fåret Frank gör comeback hos Tele2

Medan Almedalsveckan vecklas ut på den får-täta ön Gotland, släpper Tele2 nyheten att dess reklamfigur, fåret Frank återvänder efter nio år.

Case
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Moderaterna kastar ut trotjänare i Stockholm
  • Ikea i anseende-topp – Nordea utbytt i botten
  • Byråkoncern-vd har avlidit
  • Skatteverkets förundersökta rättschef vill bli justitieråd
  • Veckans Brief 38: Lobbyister petar M-ledamot i…

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram