• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

25 Aug 2020

Hemlig författare avslöjar svenska neutraliteten – marknadsförs med pr

Boken Den sakkunnige ska avslöja hur det egentligen är ställt med den svenska neutraliteten. Författaren är hemlig och inte ens pr-byrån, som ska sköta marknadsföringen, får veta vem det är.

Boken Den sakkunnige ska avslöja hur det egentligen är ställt med den svenska neutraliteten. Författaren är hemlig och inte ens pr-byrån, som ska sköta marknadsföringen, får veta vem det är.

Den sakkunnige lanserades av förlaget Lava under våren, men gick obemärkt förbi under corona-utbrottet.  Nu ska pr-byrån JMW Golin relansera boken efter att byråns kreativa chef Samuel Garlöv av en slump hittat boken på Akademibokhandeln. Boken är skriven under pseudonymen Carl Berg.

– Jag misstänkte att det var Leif GW som hade skrivit boken, när jag låg hemma och läste. Språket är likt och jag gjorde en del efterfrågningar men kom inte så långt. Då hörde förlaget vd av sig och ville ha ett videomöte och då började vi prata om hur vi kunde göra för att boken skulle få mer uppmärksamhet.

Så förlagets vd, Peter Norrman, dementerade inte att GW hade skrivit boken?
 –  När man tar fram en kampanj vill man ha ett så bra underlag som möjligt. Han sa att det inte var GW. Det är spännande att göra en kampanj för en bok, som jag inte vet vem som har skrivit.

Kampanjen går på en av JCDecaux utomhustavlor, den som står närmast riksdagen. Alla som kan knäcka ett chefer, som består av tre bokstäver, kan knappa in en kod och så öppnas ett kassaskåp i utomhustavlan. Och där vankas gratisexemplar av boken.

– Jag gick in på scouternas hemsida för att hitta ett chiffer. Detta är ett av de enklare.

Men hur ska förlaget sälja böcker genom att ge bort dem gratis?
 –  Förlaget har fotat och filmat och tipsar varje dag om att man kan gå förbi och lösa chiffret. Kampanjen skapar uppmärksamhet, främst i deras kanaler och så skapar den också lite medieuppmärksamhet.

På utomhustavlan står ’I det här kassaskåpet finns en bok om svenska hemligheter som makten inte vill att du ska läsa’. Vem är ’makten’?

Vilken makt är det som inte vill att vi ska läsa boken?
–
Det ska anspela på riksdagen och den politiska makten och knyta an till boken, som handlar om hur svensk politik och svenskt näringsliv flätas samman för att främja svenska intressen.

Är boken fiktiv eller dokumentär?
 – De säger att den innehåller sanningar, men själva berättelsen är fiction. Den tar upp saker som Bofors, Cars Falck (journalist) och svenska kopplingar till Iran och Irak. Jag har ingen aning om var författaren har jobbat. Men man känner igen sig i Jan Guillous och Leif GWs språk. Någon har influerats av dem.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Case

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-08-27, 06:51

SBAB sparkar ”illojal” influencer

UPPDATERAD. Den statliga banken SBAB sparkar en medarbetare som anses ha gjort reklam för konkurrerande produkter i sin influencerkanal.

Caseinfuencer marketing
2025-08-25, 12:39

Anmälningar mot SJ rullar in hos DO

Diskrimineringsombudsmannen (DO) fick under helgen ta emot ett flertal anmälningar mot SJ. Detta efter att SJs ordförande, Kenneth Bengtsson motiverat att företagets vd Monica Lingegård med åldersskäl.

Case
2025-08-15, 08:58

Byrån som tvättar Roger Samuelsson i Dagens Industri

När medicinteknikbolaget SHLs grundare Roger Samuelsson tar strid med Skatteverket anlitar han en av Sveriges tyngsta pr-byråer.

CaseKundrörelser
2025-06-25, 05:46

Fåret Frank gör comeback hos Tele2

Medan Almedalsveckan vecklas ut på den får-täta ön Gotland, släpper Tele2 nyheten att dess reklamfigur, fåret Frank återvänder efter nio år.

Case
2025-06-24, 07:44

Sodexo serverar sjukhusmat i Almedalen

Det franska matservicebolaget Sodexo sätter upp en matservering under Almedalsveckan och räknar med servera tusentals smakprover.

almedalen 2025Case
2025-06-23, 14:27

Teknikföretagen framtidskampanjar i Almedalen

Teknikföretagen kampanjar i Almedalen för att få ut arbetsgivarorganisationens nya framtidsagenda.

almedalsveckan 2025Case
2025-06-02, 12:22

Folksam tar fram ny kommunikation – vill bli enklare

Försäkringsbolaget Folksams inhousebyrå har tagit fram ett nytt kommunikationskoncept.

Casekampanj
2025-05-28, 08:58

OLW byter payoff med tre filmer

Med hjälp av kommunikationsbyrån Kids Collective, byter Orklas chipmärke payoff som sjösätts via tre reklamfilmer.

Casekampanj
2025-05-16, 13:18

Ai-tillverkade människor besöker IF Metall

Till sin kongress i Örebro har fackförbundet IF Metall bjudit in ai-tillverkade människor.

arbetsmarknadCase
2025-05-13, 13:17

Sveriges Hamnar får dubbelt fackligt varsel

Branschförbundet Sveriges Hamnar har fått varsel om strejk från två olika fackförbund.

Casekampanj
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Proteststorm inför Anders Holmbergs intervju med…
  • Attendo bygger om – pa-chefen går
  • Känd från Uppdrag granskning – äntrar pa-branschen
  • Novare skaffar pr-byrå
  • Veckans Brief: Sveriges största digitalbyråer –…

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram