Beskedet lämnade hon först på den egna sajten där hon i ett blogginlägg förklarar att nedläggningen varit ett faktum länge.
”Vi driver en påkostad, designad pappersprodukt i en digital tidsålder, och vi har gjort det på lånad tid”, skriver hon bland annat.
– Vi, som så många andra tidningar, har haft problem på intäktssidan, med annonsintäkter och prenumerationer, och haft ökande kostnader. Även om allt fler läsare hittat till oss har vi inte hittat något sätt att få ekonomin att gå ihop, säger Paulina Neuding till Dagens Opinion.
Magasinet Neo grundades redan för tio år sedan av Sofia Nerbrand och Nicklas Lundblad som ett liberalt samhällsmagasin och gav ut sitt första nummer i januari 2006. Paulina Neuding tillträdde som chefredaktör 2009 och under 2012 bytte tidningen beteckning från liberal till borgerlig.
Redaktionen består av fem personer.
– Det är ett tungt och smärtsamt beslut, säger hon.
Beslutet innebär att Neo försvinner helt och hållet.
– Är man en stor redaktion då har man tid att vara kreativ och testa till exempel digitala lösningar. Men vi är så pass liten att det inte går, tiden finns inte, säger hon.
Samtidigt skulle det inte rimma med tidningens ”själ”.
– Neo är ju en designad pappersprodukt och det är det som är tidningens själ. Vi skulle kunna göra något billigare eller en budgetversion, men det hade inte varit Neo.
Det sista numret kommer i oktober. Vad Paulina Neuding och hennes kollegor ska göra därefter är oklart.
– I dag får det handla om Neo helt och hållet. Vi ska säga hej då till Neo och till våra medarbetare, säger hon.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
