Hur har ni jobbat med satsningen? - Vi har försökt kommunicera och skapat dialog. Vi har inte så stora resurser, varför vi har fått prioritera, och uppdaterar regelbundet på facebook, twitter och med bilder på flicker. Där skriver vi om vad som händer i valrörelsen, vad våra ministrar gör, samt svarar på frågor och deltar i diskussioner.
Vilken betydelse har sociala medier haft i valrörelsen? - En väldigt stor betydelse. Begreppet synvillan, exempelvis, fördes fram i bloggar och används nu flitigt i debatten. Men vi pratar inte om sociala medier på samma sätt som sociala medier-experter gör, utan pratar istället om nätverksbaserade medier. Vi vill ha in resursperspektivet i debatten om vad som händer i mediesfären. Det ska framgå vilka som äger medierna.
Vad tycker du om de politiska reportrarna som har bevakat valet? De flesta gör ett bra jobb, men jag tror tyvärr att den negativa publiciteten kring Mona Sahlin har fått extra skjuts för att hon är kvinna. De värsta övertrampen står dock inte de politiska reportrarna för, utan - som vanligt - kvällspressens nattchefer och rubriksättare.
Bland Sekos medlemmar har Sverigedemokraterna starkare fäste än samtliga allianspartier, med undantag för Moderaterna. Undersökningen är genomförd av TNS Sifo och körd genom Orvetso Konsuments databas. Men facket för service och kommunikation vill inte förlika sig med siffrorna. - Vi gör egna interna undersökningar, där ett par tusen av våra medlemmar har svarat, som visar att det ser annorlunda ut, säger Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko.
Expressen-reportern Karl-Johan Karlsson rapporterade igår att det var Maria Wetterstrands ex som frågade ut henne i Svt:s direktsända partiledardebatt. Detta uppdaterade han senare på sin facebook-sida. Bara någon timme senare kommenterar Miljöpartiledaren statusuppdateringen: ”Gulligt av er att göra förstasida på en tjugo år gammal relation. Kan lugna dig med att jag träffat och pratat med dig betydligt mer de senaste åren än med Natanael”
Rolf van den Brink
Inga lediga jobbannonser.