Det är svårt för småföretag att tillhandahålla en god kundservice. En undersökning från Freshdesk visar att tre av fyra chefer inom it och marknadsföring har brutit med leverantörer som har haft för dålig kundservice.
Här är tre steg som kan förbättra kundservice för små företag:
1. Sätt förväntningarna, så att inte dina kunder gör det. Det handlar om att hitta en sund balans mellan traditionella kommunikationskanaler och nya. Allt för många kanaler blir svårt att underhålla. Ett sätt är att sätta upp ett enkelt mejlkonto med autoreply som säger att du runger upp inom en timme. Använd Twitter till att styra om kunderna till en kanal om fungerar för dig.
2. Hitta sätt att införliva kundservice i din kultur. Vad skulle de anställda säga om de fick frågan om kundservice var en del av deras jobb?
3. Balansera mänsklig interaktion med teknik. Teknik ska du använda för att nå dina kunder snarare än att till att ersätta mänsklig kontakt. Google apps kan hjälpa till om du inte har råd med en fullskalig helpdesk. Du kan ge support i realtid via Hangouts.
Tipsen är hämtade från Destination CRM och finns i sin helhet här.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...