Datorspelsföretaget Star Stable är ett av de första svenska bolagen att rulla ut annonser på Instagram. Therése Forssell, sociala medier- och pr-chef på företaget, delar med sig av sina erfarenheter.

I slutet på förra veckan lanserades Star Stable sina första annonser i appen på den amerikanska marknaden. Snart syns dem även i England, Australien, Canada och Tyskland.

– Många företag som i dagsläget jobbar med influerare på Instagram kommer nu att kunna nå ut till deras följare och öka sin följarskara på egen hand med hjälp av annonser på Instagram. Det är ett effektivt sätt att synliggöra sitt varumärke, förutsatt att målgruppen finns där. Det gör vår, som till stor del består av unga tjejer, säger Therése Forssell, global sociala medier- och pr-chef på Star Stable.

Annonsverktyget på Instagram fungerar, inte helt otippat, som på Facebook. Instagram som tidigare varit en isolerad plattform går numera att länka ifrån med hjälp av en knapp nere i annonsernas högra hörn. Knappen kan rubriceras på nio olika vis med alternativ som Köp nu och Registrera dig.

– Det låter väldigt enkelt, men Instagram har än så länge haft hårda restriktioner för vilka som får annonsera och hur annonsmaterialet ska se ut. Annonserna måste till exempel vara unika och får aldrig ha annonserats innan på någon annan plattform. Anledningen är att undvika massproduktion av reklam som får användarna att lämna appen.  

Therése Forsell berättar att modevarumärket Michel Kors var det första företaget att annonsera på Instagram. Det ledde till att bolaget snabbt fick fyra gånger fler följare än tidigare.

– Annonsering på Instagram fungerar bevisligen som ett kortsiktigt sätt att boosta antalet följare och driva försäljning vid specifika tillfällen. Det är ett bra komplement till att jobba med innehållet på sin egen profil och att samarbeta med olika påverkare. Dock tror jag inte att det ena utesluter det andra.

Hon vill understryka att framgången är helt beroende av det content som annonserna utgörs av.

– Michael Kors annonser var visuellt snygga och noga utformade för att attrahera en viss målgrupp.

Vad tror du om framtiden för annonsörer på Instagram?
– Jag hoppas att Instagram fortsatt kommer vara selektiva med vilka konton och vilken typ av innehåll som får annonseras. Om man skalar ner på restriktionerna som finns i dag och har för mycket annonser i appen är jag relativt övertygad om att vi kommer se användare lämna plattformen.

Fem saker att tänka på för den som vill annonsera på Instagram:

1. Överväg om det är rätt forum för företaget, finns er målgrupp på Instagram
2. Ta fram kreativt och snyggt content till annonsen
3. Sätt upp tydliga mål för vad ni vill uppnå
4. Arbeta med tracking för att mäta vad annonseringen faktiskt ger
5. Våga laborera och testa er fram

 

DO JOBB

Kommunikationsstrateg till Sveriges Läkarförbund

Vill du vara en nyckelperson i att stärka kommunikationen för Sveriges läkarförbund och skapa värde för våra medlemmar? Har du erfarenhet av webbutveckling och medlemsvård med fokus på att skapa relevant innehåll i olika kanaler? Drivs du av att bidra till verksamhetens utvecklingsarbete för fler och nöjdare medlemmar? Om du dessutom trivs med att växla mellan strategiskt och operativt arbete är det här jobbet för dig. Din roll Som kommunikationsstrateg kommer du att arbeta med att utveckla, planera, koordinera och integrera förbundets kommunikation, med fokus på medlemskommunikation, internkommunikation och webbutveckling. Genom att du har fokus på webb och medlemskap kommer du att spela en viktig roll i att utveckla och optimera förbundets digitala kommunikation. Du kommer att vara ansvarig för att driva och utveckla vår webbplats, våra digitala plattformar och arbetet med medlemsinformation och medlemsengagemang. Rollen förutsätter att du ser när, var och hur Läkarförbundet kan synliggöra vårt medlemserbjudande och stärka organisationen med hjälp av internkommunikation och förändringskommunikation. Du behöver också vara en van skribent som kan producera egna texter och anpassa innehåll för relevanta kanaler och sammanhang. För att bli framgångsrik i rollen är dina personliga egenskaper viktiga. Du är bra på relationer och interagerar på ett smidigt sätt med kollegor, förtroendevalda och externa aktörer. Du känner igen dig själv i ord som lyhörd, snabb och flexibel. Som person är du prestigelös och trygg i din profession och kavlar upp ärmarna där det behövs. Exempel på arbetsuppgifter leda, samordna, planera och producera relevant och engagerande innehåll på webb och...