• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

18 May 2020

WWF kampanjar för svensk natur

När fler svenskar söker sin tillflykt i naturen, undan coronan, kampanjer organisationen WWF för att rädda svensk natur. Syftet är att samla in pengar och sätta press på politiker.

När fler svenskar söker sin tillflykt i naturen, undan coronan, kampanjer organisationen WWF för att rädda svensk natur. Syftet är att samla in pengar och  sätta press på politiker.

WWW kör kampanjen maj-augusti. Kampanjen visar olika delar av svensk natur och hotade arter samt tipsar om ställen att besöka. WWF har tagit hjälp av byrårna Brandline och Heep för kampanjen som går i digitala medier, som Facebook och Instagram samt  annonsering i print och på SJs tåg. WWF kampanjar även med live-streamade och pressbearbetning och samarbetar med organisationer som STF, Havets Hus och Malmö museer.

WWF har tre mål för kampanjen, när det gäller mål: själva kommunikationen, insamlingen och naturvården.

”Ett kommunikationsmål är till exempel att öka medvetenheten om behovet att värna vår svenska natur. Vi vill inspirera till att upptäcka och uppskatta den svenska naturen. Vi gör detta i en tid då allt fler på grund av coronasituation söker sig ut i naturen.  På insamlingssidan vill vi att man stödjer svensk natur genom att bli Naturfadder, WWF-fadder eller Östersjöfadder”, berättar Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF, via mejl.

Hur vill ni att politiker/beslutsfattare ska agera?
”
Som naturvårdsmål vill vi att svenska regeringen åtar sig att skydda minst 30 procent av Sveriges natur till år 2030 för att hejda förlusten av biologisk mångfald och vända den nedåtgående trenden. Vi vill också att regeringen driver på för en ny EU-lag om restaurering och återskapande av natur”, berättar Lisbeth Larsson, och vidare:

”Företag och branscher vill vi ska bidra aktivt genom att göra konkreta insatser och åtaganden för ett hållbart brukande”.

Handlar det just om att rädda arterna ni visar eller finns det fler delfrågor ni vill driva här?
”
Det handlar om att rädda arterna, men det gör vi bara om vi kan rädda deras livsmiljöer. Därför lyfter vi olika slags områden i kampanjen, som skog, hav, Östersjön, fjällvärlden, odlingslandskapet. Det handlar om såväl hot som lösningar. Som konsument kan man stötta biologisk mångfald i Sverige genom att handla ”mångfaldskött”, naturbeteskött med Sigillmärkning eller köttlådor direkt från bonden. Naturbetesmarker är otroligt artrika tack vare betandet och trampandet av klövar”, berättar Lisbeth Larsson, och lägger till:

”När det gäller skogsfrågan, vill vi att skogsnäringen ska ta mer frivilligt ansvar för avsättning till naturvård”.

Och vidare:

”Det finns även produkter som ’Ett vänligare vete’ som kommer från odlingar där man t ex anlagt lärkrutor för att gynna lärkor, men då även andra arter gynnas av dessa.  Så vi vill lyfta positiva exempel som såväl konsumenter som näringslivets aktörer kan göra för att gynna vår svenska natur”.

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

kampanjklimat

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-13, 13:17

Sveriges Hamnar får dubbelt fackligt varsel

Branschförbundet Sveriges Hamnar har fått varsel om strejk från två olika fackförbund.

Casekampanj
2025-05-12, 07:40

M och Hyresgästföreningen samkampanjer mot Exergi och Heidelberg

Moderaterna och Hyresgästföreningen gör gemensam sak i en kampanj riktad mot energibolaget Exegeri och cementtillverkaren Heidelberg.

infrastrukturkampanjopinionsbildningpolitik
2025-05-12, 06:57

Orkla kampanjar för Felix med tunnelbanekarta

Orkla Foods rullar ut en kampanj från den nya reklamplattformen Ketchupeffekten i Stockholms tunnelbana med bland annat en modifierad tunnelbanekarta via Clear Channel.

Casekampanj
2025-05-07, 22:09

Utredare föreslår myndighet för jakt och viltvård

Moderatledda regeringar brukar inte vurma för nya myndigheter, men nu har ett förslag på en ny myndighet för jakt och viltvård dunsat ner på landsbygdsminister (kd) Peter Kullgrens bord.  

klimatpolitik
2025-04-22, 10:02

Fortum sätter nordisk plattform

Det finska Energibolaget Fortum vill samla alla sin målgrupper på samma kommunikation.

Casekampanj
2025-04-04, 07:36

MP-profil kan återvända från Hagainitiativet

En MP-profil kan göra politisk comeback. I Stockholmspolitiken.

arbetarrörelserklimatpolitik
2025-03-31, 16:51

MP föreslår blågult utsläppsystem och högre bonus för Citroen än Tesla

När EU inför de nya klimatdirektiven 2027 vill Miljöpartiet att Sverige ska vara redo i startgroparna och rent av att ha tjuvstartat med tre förslag som ska minska utsläppen från privatbilismen.

klimatpolitik
2025-03-08, 16:06

De kampanjar på kvinnodagen

Expressen utser Årets kvinna. Saco och Sveriges Ingenjörer uppmärksammar löneskillnader mellan män och kvinnodagar. Moderaterna letar flera kvinnliga politiker. Här är urval kampanjandet under den Internationella Kvinnodagen.

kampanjopinionsbildning
2025-02-28, 14:05

M rullar ut valvinnare i Stockholm

Moderaterna tror sig har hittat en väg till att återta makten i stadshuset i Stockholm och gör ett första försökt på måndag.

kampanjpolitikval 2026
2025-02-26, 14:53

Grön lobbyist orolig över EUs klimatinbromsning

EU sänker tempo och ambitioner i klimatomställningen och det oroar Mattias Goldmann, grön lobbyist och vd för 2030-sekretariatet.

klimat
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Narva värvar ir-tungviktare
  • SVT snor politikreporter från SvD

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram